Pełny opis przejścia Tomb Raider Legend
Wersja 1.2 / Tekst by Barbara Wieczorek / TRPL / Zawiera spoilery

Zobacz: 01 :: Boliwia | 02 :: Peru | 03 :: Japonia | 04 :: Ghana
05 :: Kazachstan | 06 :: Anglia | 07 :: Nepal | 08 :: Boliwia | 09 :: Croft Manor


01 :: Boliwia / TiwanakuOdkrywamy zaginione ruiny

Ruszaj przed siebie. Trzymając się lewej ściany dotrzesz do pierwszego sekretu (Brązowa nagroda 1/10) [ zobacz screen ]. Cofnij się i przeskocz na drugą stronę przepaści. Podbiegnij do jeziorka, jednak zanim wskoczysz, odwróć się w prawo, a zobaczysz sekret (Brązowa nagroda 2/10) [ zobacz screen ]. Przepłyń na drugą stronę i wespnij się na skałę. Po krótkiej rozmowie z Zipem popchnij kamień i przeskocz na drugą stronę przepaści. Podejdź do liany, zacznij się wspinać, po czym przeskocz na kolejną z prawej strony i dalej na półkę po prawej. Biegnij przed siebie i skocz na linę. Możesz skoczyć na wprost albo obracać się w lewo aż zobaczysz jaskinię, w której znajdziesz kolejny sekret (Srebrna nagroda 1/5) [ zobacz screen ]. Opuść się niżej i biegnij dalej. Przeskocz przez przepaść, następnie chwytając się ściany (Lara będzie na nią patrzeć) przeciągnij się maksymalnie w lewo i odskocz do tyłu. Biegnij w górę wodospadu omijając staczający się kamień. Przejdź przez nowo otwarte przejście, skocz z rozbiegu na drążek, przesuń się w lewo, rozhuśtaj i skocz na kolejny drążek oraz dalej na skałę. Przesuń się w prawo i przeskocz przez wodospad. Po krótkiej scence czeka cię pierwsza walka. Jak już uporasz się z żołnierzem, biegnij przed siebie aż zobaczysz chwiejącą się gałąź, a na lewo od niej sekret (Brązowa nagroda 3/10). [ zobacz screen ] Spoglądając za siebie i nieco w górę zobaczysz kamień na skale, a pod nim wyrwę, której można się chwycić i przeciągnąć w prawo. Wespnij się wyżej, podejdź do kamienia i zepchnij go. Wykorzystaj drugi koniec gałęzi jako drążek i przeskocz na skałę naprzeciwko. Używając linki magnetycznej utoruj sobie dalszą drogę. Po krótkiej scence czeka cię walka. Kiedy skończysz, podbiegnij do wodospadu i chwytając się wyrwy przeciągnij się maksymalnie w lewo, odskocz na drążek, dalej na kolejne dwie wyrwy i w górę. Tutaj czeka cię skok na linie w stronę wodospadu. Gdy już będziesz po drugiej stronie, skieruj się w lewo i podciągnij w górę (Brązowa nagroda 4/10) [ zobacz screen ]. Skacząc z jednego drążka na drugi dobrniesz do połyskującego znaku, użyj na nim linki magnetycznej by dostać się na drugą stronę przepaści (skok, a potem szybkie użycie linki). Biegnij dalej, po skręceniu w prawo zatrzymaj i odwróć się na chwilę, a zobaczysz sekret, który należy zdobyć za pomocą linki magnetycznej (Brązowa nagroda 5/10) [ zobacz screen ]. Biegnij przed siebie, czas na krótką scenkę. Ześlizgnij się na dół i biegnij prosto, a znajdziesz kolejny sekret (Brązowa nagroda 6/10) [ zobacz screen ]. Masz do wyboru dwie drogi: pod górkę lub na wprost, z czego wybierając drugą opcję będziesz mógł zgarnąć po drodze kolejny sekret (Brązowa nagroda 7/10) [ zobacz screen ], który znajduje się w korytarzu z prawej strony. Wróć i używając liny przeskocz na drugą stronę przepaści. Ześlizgnij się w dół i rozpraw z żołnierzami. Na lewo od schodów prowadzących do wnętrza świątyni jest ściana, którą można potraktować pistoletami. Za nią znajdziesz sekret (Srebrna nagroda 2/5) [ zobacz screen ].

:: Wnętrze świątyni
Wejdź do świątyni. Przed tobą pułapka, użyj linki by przeskoczyć ponad kolcami. Biegnij dalej, znajdziesz się w sali z dwoma łańcuchami, jednak zanim tam wejdziesz, zajrzyj do wąskiego korytarza po lewej (Brązowa nagroda 8/10) [ zobacz screen ]. Wracaj. Należy wspiąć się na łańcuch z prawej, przeskoczyć na kolejny, znowu podciągnąć się nieco w górę (radzę się nie ociągać, bo Lara swoje waży, przez co ciągnie łańcuch w dół), przeskoczyć na poprzedni i dalej do wnęki. Złap łańcuch po drugiej stronie korytarza i zjedź do kolejnego pomieszczenia. Następny korytarz zakończony jest małą sadzawką, przepłyń parę metrów pod wodą, ale wynurz się przy pierwszej okazji i wyjdź na brzeg, na którym znajdziesz kolejną niespodziankę (Brązowa nagroda 9/10) [ zobacz screen ]. Z powrotem do wody i płyń nieco w prawo. Po wyjściu na brzeg biegnij dalej, uważaj na futrzaka oraz nie daj się rozpłaszczyć ruchomym ścianom. O ile między pierwszą parą da się przebiec, o tyle przez kolejne nie ma szans, dlatego wykorzystaj znajdującą się w rogu klatkę i pchając ją przejdź bezpiecznie dalej. Zostaw klatkę i biegnij dalej.

Drzwi zamkną się z hukiem za plecami, pozostaje rozejrzeć się po nowej lokacji. Na samym początku warto zajść do prawego rogu sali, gdzie blisko łańcucha na podwyższeniu znajduje się ostatni brązowy sekret (Brązowa nagroda 10/10) [ zobacz screen ]. W pomieszczeniu znajdują się trzy klatki, jedna na górze, dwie na dole, a na podłodze trzy podesty, które trzeba owymi klatkami obciążyć. Pierwsza nie stanowi problemu, dwie pozostałe należy przetransportować na górę za pomocą rampy, która znajduje się po lewej stronie na dole. W tym celu wysuń skrzynię (kładka opadnie) i wepchnij ją na rampę (należy pamiętać by nie umieścić jej za daleko, musi polecieć pod odpowiednim kątem). Gdy już masz skrzynię przygotowaną do lotu, wróć na górę i skocz z podwyższenia na drugi koniec pochylni [ zobacz screen ]. Mając już drugą skrzynię na górze, zrób to samo z trzecią (choć niekoniecznie, Lara sama może stanąć na trzecim podeście). Jeśli chcesz zdobyć również złoty sekret, musisz otworzyć wrota naprzeciw wejścia tylko do połowy. Aby tego dokonać, trzeba umieścić jedną skrzynie na środkowym podeście (kamera pokaże, że drzwi działają), drugą na jednym z pobocznych, a na trzecim powinna stanąć Lara. Trzeba teraz obserwować podnoszące się wrota i w momencie gdy będą one w połowie, należy zejść z podestu. (Uwaga! Jeśli włącza wam się filmik, podczas którego drzwi podnoszą się zbyt wysoko i Lara nie może do nich później dosięgnąć, należy przebiec po podeście przy kancie [ zobacz screen ], a później stanąć jeszcze raz i w odpowiednim momencie zejść z podestu). Kiedy wrota staną już otworem (lub pół otworem) udaj się w lewy róg sali obok łańcucha (po przeciwnej stronie niż brązowa nagroda 10/10), wespnij się na niego, przeskocz na wyrwę w skale, następnie przesuń w bok i wskocz wyżej. Dalej przeciągnij się na rękach po łańcuchu, opuść na wyrwę niżej, przeskocz na drążek i dalej w okolice wrót. Teraz czas na nasz sekret. Należy wspiąć się na boczną framugę wrót, z niej przeskoczyć na środek i w górę. (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Powrót na dół. Stojąc tyłem do otwartych wrót warto jeszcze skoczyć i chwycić się rampy po lewej stronie, przeciągnąć na rękach w prawo i w górę. Po łańcuchu przedostań się na drugą stronę, a kolejny sekret będzie twój (Srebrna nagroda 3/5) [ zobacz screen ]. Powrót tą samą drogą i przez wrota.

Czas na refleks. Gra przejmuje kontrolę, naszym zadaniem jest wciskanie strzałek (określonych przycisków na padzie w przypadku wersji na konsole) zgodnie z tymi, które pojawiają się na ekranie. Dochodzimy do sporych rozmiarów sali pełnej dziwnie wyglądających drążków. Należy bezpiecznie zejść na dół używając wyrw. W jednej ścianie (tej po której schodziliśmy) jest wyróżniający się fragment, który można popchnąć do środka, torując sobie jednocześnie dostęp do kolejnego sekretu (Srebrna nagroda 4/5) [ zobacz screen ]. Wróć do sali, czas na jazdę na drążkach. Zaczynając od tego w prawym rogu sali (najjaśniejszy teren) należy przeskakiwać na kolejne, aż dostaniemy się do wyrwy w skale. W prawo do oporu i odskok do tyłu na kolejny drążek prowadzący do ostatniego już sekretu (Srebrna nagroda 5/5) [ zobacz screen ]. Wrócić można również poprzez ten sam drążek. Teraz w górę do otworu w ścianie i dalej korytarzem. Parę wstawek filmowych, przeprawa przez most (skacząc należy omijać dziury) i czas na ostatnią strzelaninę w tym levelu.




02 :: Peru / Powrót do RajuKonfrontacja z przeszłością

Znajdujemy się na małym podwórku z kukłą, na której można poćwiczyć strzelanie. Skręć za domem po prawej stronie, wejdź na skrzynię, a następnie na dach budynku. Spójrz w górę, a zobaczysz lampę. Pobiegnij w jej kierunku, podskocz i zaczepiając o nią linkę magnetyczną przeskocz na kolejny dach. Zeskocz na podwórko i zabierz sekret (Brązowa nagroda 1/8) [ zobacz screen ]. Udaj się na rynek z widoczną statuą konia. Obejrzyj scenkę. Po rozprawieniu się z żołnierzami udaj się na górę po schodach prowadzących do kościoła, skocz na małą budkę po lewej, z niej na dach budynku, dalej po drążkach po następną nagrodę (Brązowa nagroda 2/8) [ zobacz screen ]. Zejdź na ziemię i zlokalizuj drążek z flagą i budynek za nim. W uliczce za budynkiem znajdziesz sekret (Brązowa nagroda 3/8) [ zobacz screen ]. Ruszaj po maszcie na górę i przeskocz na taras, kopnij w drzwi, a znajdziesz kolejną nagrodę (Srebrna nagroda 1/2) [ zobacz screen ]. Wyjdź i używając linki przeskocz na balkon po przeciwnej stronie. Wejdź do budynku, pozbieraj granaty i wyjdź drugimi drzwiami. Za nimi czas na kolejną walkę. Zejdź na dół i biegnij dalej. Po drodze będziesz napotykać kolejnych strażników. Gdy drogę zajedzie ci samochód, skręć w boczną uliczkę [ zobacz screen ] z lewej (Brązowa nagroda 4/8) [ zobacz screen ]. Rozpraw się z ostatnimi strażnikami i podejdź do motoru.

:: Motor
Czas na jazdę. Na tym etapie nie ma sekretów, ale pamiętaj by eliminować innych motocyklistów, gdyż w przeciwnym wypadku będziesz jechać w nieskończoność. Ruszaj przed siebie, nie można się zgubić. Po drodze przyjdzie ci przeskakiwać przeszkody, niektóre trzeba będzie wcześniej zniszczyć za pomocą pistoletów. Na drodze pojawi się też kilku innych motocyklistów, strzelaj do nich lub omijaj. Po pewnym czasie dojedziesz do mostu, na którym będziesz musiał wymijać ogień i przeskakiwać dziury. Znowu trochę jazdy po prostej, aż w końcu dojedziesz do dwóch ciężarówek. Zwolnij nieco i trzymaj się tej po lewej, gdyż z prawej spadają skrzynie. Wymiń ją i schowaj się za następną z prawej, bo teraz z lewej spadają przeszkody. Zastrzel strażników i wjedź na ciężarówkę. Zobacz scenkę.

:: Młodsza Lara
Przeczołgaj się przez otwór naprzeciwko, zjedź po pochylni i podążaj prosto aż do przepaści, nad którą przepraw się za pomocą drążka. Na rozwidleniu w lewo w stronę Amandy. Zobaczysz jak ta ucieka, a droga zostanie zablokowana. Wróć parę metrów i skręć w lewo, przeczołgaj się pod kratami. Zobaczysz ciało Sary i skrzynię obok. Przeciągnij ją na opadającą podłogę po prawej, a wysuną się dzidy, które za chwilę wykorzystasz jako drążki. Przepchnij skrzynie w prawo tak, abyś był w stanie doskoczyć z niej do dzidy. Rozhuśtaj się i wyląduj na pochylni wyżej. Spójrz w prawo (Brązowa nagroda 5/8) [ zobacz screen ]. Skocz w kierunku wyrwy w ścianie i dalej na kolejną półkę skalną. Usłyszysz wołanie uwięzionego Kenta. Ściągnij kamień z opadającej podłogi, następnie wespnij się na półkę obok ciała drugiego mężczyzny i korzystając z niebieskiego kabla przeskocz na półkę ponad Kentem. Zeskocz na dół. Kent pobiegnie dalej wołając Amandę i zostanie zabity przez potwora. Czas na ucieczkę, zmieni się nieco perspektywa kamery, co może nieznacznie utrudnić bieg. Biegnij prosto przeskakując kolejne skały, skocz w dół, a potwór zniknie w ścianie. Zlokalizuj kamień na półce powyżej, wespnij się do niego, zrzuć go na dół i przesuń na opadającą podłogę. Wróć na półkę gdzie był kamień, przeskocz na kolejną. Z lewej strony za kratami zobaczysz Amande. Skocz na wysunięty przed chwilą drążek, a z niego na linę i na półkę. Od razu odwróć się z prawo (Brązowa nagroda 6/8) [ zobacz screen ]. Biegnij dalej korytarzem, użyj drążka by przedostać się przez przepaść. Obejrzyj scenkę.

:: Ruiny - teraźniejszość
Ruszaj przed siebie. Po drodze zajrzyj za skrzynie po lewej stronie (Brązowa nagroda 7/8) [ zobacz screen ], a gdy dobiegniesz do basenu spójrz na drewniane ogrodzenie (Brązowa nagroda 8/8) [ zobacz screen ]. Zanurkuj i płyń przed siebie. Po drodze możesz się parę razy wynurzyć by nabrać powietrza. Gdy dotrzesz do sali z czterema niebieskimi kulami, zlokalizuj w jednym rogu sekret (Srebrna nagroda 2/2) [ zobacz screen ]. Można go zebrać teraz lub za chwilę, jak już pozbędziemy się wody. Aby tego dokonać należy pociągnąć każdą z kul i lepiej się przy tym nie ociągać, gdyż po jakimś czasie z powrotem się schowają. Można to zrobić bez wypływania na powierzchnie, ale jedno wynurzenie też jest dopuszczalne. Gdy już osuszysz basen, zobaczysz krótką scenkę. Udaj się po sekret jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Zlokalizuj dziurawe drzwi i przejdź przez nie. Okrąż monument, z którego Lara uprzednio odczyta starożytne napisy. Złap się wyrwy w skale, wskocz wyżej i za siebie na półkę. Korzystając z linki skocz na kolejną półkę. Znowu użyj wyrwy, w górę i kolejny raz skorzystaj z linki. Czas na interaktywną scenkę. Naciskaj klawisze zgodnie ze strzałkami na ekranie.

Znajdujemy się w sporej sali, trochę tu zabawimy. Od razu zlokalizuj kamień wysoko po lewej, użyj linki by ściągnąć go na dół. Przesuń go na pole po prawej od posągu psa. Po lewej znajduje się kolejny kamień, przesuń go na lewe pole. Statuy po bokach odsłonią drabiny. Skorzystaj z tych po prawej stronie. Wejdź na obojętnie którą, wespnij się do oporu w górę i przeskocz w kierunku środka statuy. Dwa razy w górę i w prawo lub w lewo, po czym dalej po drabince w górę. Powinieneś już zauważyć trzeci kamień. Wejdź na półkę wyżej, stań za kamieniem i zepchnij go w dół. Ostrożnie zejdź na ziemię i przeturlaj kamień na ostatnie wolne pole, a odsłoni się nowe przejście. Udaj się tam, zobacz scenkę.

Od razu spójrz w prawo, można wspiąć się po ścianie w górę i dalej skoczyć na drabinkę. Udaj się w lewo, skocz na kolejną półkę, chwyć się wyrwy w ścianie i przesuń w lewo do oporu. Uwaga na żołnierzy - póki cię nie widzą, możesz się nimi nie przejmować. W dół i na linę. Jeśli interesuje cię ostatni sekret, spójrz na przeciwległą ścianę. Zobaczysz takie same wyrwy jak te, po których przed chwilą schodziłeś. Są one zniszczone, poza dwiema na samej górze [ zobacz screen ]. Podciągnij się na linie w górę i rozhuśtaj tak, by doskoczyć do najwyższej półki [ zobacz screen ]. Przeciągnij się w lewo i wskocz do szczeliny. Spójrz w prawo, a zobaczysz jeszcze jeden kamień. Zepchnij go w dół, a zniszczy on ścianę. Udaj się tam, ostrożnie zejdź na dół i przesuń kamień na środkową płytę (stoi już na niej jeden kamień, potrzeba dwóch). Grobowiec wzniesie się jeszcze bardziej, odsłaniając złoty sekret (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Wróć w okolice liny tą samą drogą lub tak jak wcześniej. Przeskocz po kolejnych półkach i na ziemię. Rozpraw się z żołnierzami jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś i biegnij dalej korytarzem. Wróć do pomieszczenia z czterema niebieskimi kulami i zlokalizuj linę. Skorzystaj z niej by dostać się do otworu, dalej po drabinie w górę, po skałach z lewej strony i znowu po linie. Rozpraw się z żołnierzami. Po scence zobaczysz żołnierza celującego w samochód Anayi. Pozbądź się go.




03 :: Japonia / Spotkanie z TakamotoStary przyjaciel i stary wróg

Znajdujesz się na przyjęciu. Ruszaj schodami w dół, pogadaj z barmanem, po czym udaj się w prawy korytarz i przejdź przez drzwi. Po scence wróć na przyjęcie. Niestety zmienił się gospodarz i teraz będziemy bawić się nieco inaczej. Rozpraw się z oprychami, a następnie (po scence) udaj się w drugi korytarz i skorzystaj z windy.

:: Dachy
Wyjdź na zewnątrz lewymi drzwiami, strzel w materiał wybuchowy po prawej i wespnij się po drążku na górę. W prawo na skrzynie i znowu w górę. Ze szklanego w dachu podciągnij się jeszcze wyżej i zniszcz stojącą tam skrzynkę (Brązowa nagroda 1/6) [ zobacz screen ]. Stojąc wciąż na dachu zaczep linkę o szklany dach i przeciągnij go do siebie. Zeskocz do środka, zejdź w dół po schodach. Zanim wsiądziesz na motor zlokalizuj dwie skrzynki z sekretami, jedna zaraz obok schodów (Brązowa nagroda 2/6) [ zobacz screen ] oraz druga po przeciwnej stronie, otoczona żółtymi skrzyniami (Srebrna nagroda 1/4) [ zobacz screen ]. Wsiądź na motor, wyjedź z budynku, skręć w prawo i przeskocz ponad przepaścią. Znowu czeka cię test zręczności, Lara rozbije się na motorze, jeśli nie wstukasz właściwej kombinacji strzałek. Przed tobą rusztowanie. Zeskocz najpierw w dół, pobiegnij na koniec i rozwal skrzynkę zawierającą sekret (Brązowa nagroda 3/6) [ zobacz screen ]. Wracaj do punktu wyjścia. Skocz na drążek, a z niego na kolejne platformy. Stojąc na środku drugiej (to ważne, bo będąc za daleko lub za blisko możemy łatwo spaść w dół) strzel w kółko utrzymujące szybę, która zagradza drogę. Użyj liny by dostać się na kolejną platformę, a z niej złap się następnej i zjedź w okolice drugiego budynku. Następna platforma jest za daleko by do niej doskoczyć. Użyj więc linki magnetycznej by ją rozhuśtać. Wskocz na nią, a następnie skocz i w locie zahacz linkę o lampę. Obrót w prawo i to samo z kolejną platformą. Znów użyj linki na lampie i obróć się w prawo. Uwaga na zbirów. Można wspiąć się na centralny podest z drzewami by być poza zasięgiem psów. Pozbieraj przydatniejsze przedmioty i przejdź przez drzwi.

:: Apartamenty Takamoto
W dół po schodach po kolejny sekret ukryty w skrzyni (Brązowa nagroda 4/6) [ zobacz screen ]. Udaj się na samą górę, wejdź na rury, skocz na kolejne przy ścianie, odskocz do tyłu i rozwal skrzynkę (Srebrna nagroda 2/4) [ zobacz screen ]. Zeskocz w dół i przejdź przez drzwi za którymi czeka kilku ludzi Takamoto. Wejdź na balkonik, podejdź do dwóch szafek na końcu i otwórz lewą (Srebrna nagroda 3/4) [ zobacz screen ]. W jednym w biur przy lewej ścianie (patrząc od drzwi, którymi tu wszedłeś) znajduje się kolejny sekret (Brązowa nagroda 5/6) [ zobacz screen ]. Starczy tych skarbów, ruszaj dalej. Spójrz na tablice informacyjną na środku pomieszczenia i strzel w podtrzymujące ją haki, a następnie zahacz linkę o emblemat T na środku i pociągnij. Wyjdź na zewnątrz.

Po twojej lewej znajduje się drążek, po którym można się wspiąć. Zanim to jednak zrobisz zaczep linkę magnetyczną o platformę powyżej i pociągnij ją w dół. Teraz czas na wspinaczkę - w górę i w prawo po czym znów w górę. Przeskocz do platformy, którą przed chwilą przekręciłeś, dalej w stronę drabinki i do góry. Znów skorzystaj z linki by przekręcić kolejną platformę, skocz na nią i za pomocą drążka wejdź wyżej, odskok do tyłu i na kolejny. Jak już dotrzesz na samą górę skocz do tyłu na drążek. Przekręcisz w ten sposób platformę. Odskocz z powrotem, podciągnij się nieco w górę i odskocz na blat platformy, następnie na kolejną i w górę. Nie ociągaj się, przeskocz przez kolejne drążki zanim się urwą. Przejdź przez drzwi.

:: Muzeum
Od razu w prawo, rozwal skrzynkę (Brązowa nagroda 6/6) [ zobacz screen ]. W dół schodami. W małym pomieszczeniu na lewo zajrzyj do szafek (Srebrna nagroda 4/4) [ zobacz screen ]. Wróć i przejdź przez drzwi po lewej stronie. Wejdź do budki strażniczej, strzel w gaśnicę i włącz przycisk na ścianie. Przetocz kule z podestu po lewej przez lasery starając się chować za nią tak, by działo maszynowe cię nie zraniło. Biegnij dalej, przejdź przez drzwi. Po scence i załatwieniu zbirów wejdź na stół, zahacz linkę magnetyczną o emblemat między przednimi łapami smoka i rozkołysz go tak, by rozbił szybę na przeciwległej ścianie. Jeśli chcesz zdobyć złoty sekret, udaj się do biura po prawej. Złap czerwoną komodę i wypchnij przez rozbite wcześniej okno. Roztrzaska się o ziemie, a ty zdobędziesz ostatnią nagrodę w tym levelu (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Wejdź do windy.

:: Walka z Takamoto
Nie stój zbyt długo na dole, gdyż atakować cię będą działa maszynowe. Za figurami są drążki, po których możesz wejść wyżej. Staraj się trzymać po przeciwległej stronie od Takamoto i chowaj się cały czas za figurami (należy stać jak najbliżej krawędzi). Czekaj na moment kiedy Takamoto trzyma dzidę opuszczoną i strzelaj w niego póki znowu jej nie podniesie i nie zacznie celować w ciebie zielonymi płomieniami. Gdy zacznie strzelać, przerwij i schowaj się za figurą. Jak tylko Takamoto przestanie atakować znowu wyjdź zza posągu i strzelaj póki nie podniesie dzidy. Rób tak aż zabierzesz mu całą energie (jej stan widać na pasku po prawej). Gdyby Takamoto zbliżył się do ciebie zbyt blisko, schowaj się za inną figurą utrzymując dystans. Po pokonaniu go obejrzyj scenkę. Możesz też przeskakiwać ponad lub turlać się pod strzałami bossa, ale jest to metoda nieco mniej bezpieczna.




04 :: GhanaPogoń za Ruthlandem

Biegnij przed siebie i skocz do wody. Znajdują się tu trzy nagrody, z czego jedna chwilowo jeszcze niedostępna. Od razu jak zanurkujesz spójrz w prawo, powinieneś bez problemu dostrzec pierwszą z nich (Brązowa nagroda 1/5) [ zobacz screen ]. Popłyń w lewo, na drugi koniec jeziora, a zobaczysz kolejną (Brązowa nagroda 2/5) [ zobacz screen ]. Udaj się na środkową wysepkę i zacznij wspinać na skały na prawo od tamy. Skocz na linę i rozbujaj się w kierunku włazu lub jeśli wolisz, zeskocz na dół i użyj na nim linki magnetycznej. Scenka pokaże odsłaniające się przejście. Nie wchodź jeszcze do środka, ale skocz ponownie do wody i zanurkuj, a w tunelu przy samym dnie pod mechanizmem znajdziesz sekret (Srebrna nagroda 1/4) [ zobacz screen ]. Wracaj na górę i przejdź przez bramę.

:: Wnętrze świątyni
Gdy dojdziesz do dołu z wodą, użyj linki magnetycznej by przyciągnąć tratwę. Skorzystaj z niej by doskoczyć do lin i tym samym przedostać się na drugą stronę. Zabij strażnika, przeskocz nad pierwszą przeszkodą. Dalej czeka cię mała czasówka - podeptanie zapadającego się pola otwiera drzwi na końcu korytarza. Szybko przeskocz przez pierwszą przeszkodę, przekoziołkuj pod kolejną oraz pod drzwiami. Przygotuj broń. Wbiegnij szybko na górę po przeciwległej stronie od wejścia, czekają tam strażnicy przy dziale. Zabij ich i wykończ resztę przy pomocy działa (ma większą siłę rażenia). Gdy już skończysz z wszystkimi, wykorzystaj działko by zestrzelić kolumnę blokującą lewe koło. Idź w lewo w stronę koła, zabierając po drodze kolejny sekret (Brązowa nagroda 3/5) [ zobacz screen ]. Wyczekaj na moment, gdy jeden z drążków będzie blisko i wskocz na niego. Rozbujaj się i będąc odpowiednio wysoko skocz na linę, a z niej na półkę skalną. Obróć się w prawo, zobaczysz podest, przyciągnij go za pomocą linki. Wskocz na niego, zahacz linkę o kawałek zniszczonej kolumny i przyciągnij się do półki skalnej. Przejście po lewej niestety jest jeszcze niedostępne, dlatego też odwróć się i skorzystaj z liny, skocz na drążki i do drabiny. W górę, kolejna drabina, skok w lewo do wyrwy w skale, skok w górę do następnej, w lewo do oporu i w górę po kolejnej drabinie.

Uwaga na kotka - wskocz do pustego zbiornika. Udaj się w prawo, po schodach na górę i w lewo aż do dwóch wiszących bloków, niedaleko których znajduje się sekret (Brązowa nagroda 4/5) [ zobacz screen ]. Obejdź skałę z drugiej strony i wejdź na nią. Kiedy wskoczysz na pierwszy blok, poczekaj dwie sekundy aż nieco się obniży (ale nie za nisko), po czym przeskocz na drugi, a z niego na drabinkę. Scenka pokaże wodę po drugiej strony tamy oraz mechanizm. Biegnij przed siebie, wskocz do wody i od razu wyjdź na brzeg naprzeciwko. Spójrz w prawo (Srebrna nagroda 2/4) [ zobacz screen ]. Przepłyń do drugiej części zbiornika, a zobaczysz tratwę po prawej, wejdź na nią. Zaczepiając linkę o błyszczące części poszczególnych kolumn podpłyń do brzegu z drabiną [ zobacz screen ]. Drabiną do góry. Na szczycie odskok na ruchomy blok, poczekaj chwilę aż nieco opadnie (ale nie za nisko), przeskocz na kolejny i dalej na półkę. Z wykorzystaniem linki skoczysz za chwilę na kolejną półkę, jednak najpierw spójrz za narożnik (Brązowa nagroda 5/5) [ zobacz screen ]. Po skoku złap się wyrwy skalnej, przejdź w prawo, opuść w dół, w prawo, odskok w tył, złap się krawędzi, spuść się w dół, w prawo do oporu, znowu w górę i doskocz do półki. Stań na symbolu po lewej by zrzucić kamień zagradzający dalszą drogę. Przeskocz na dalsze półki do kolejnego emblematu i ustaw na nim stojący z boku podest. Wróć do poprzedniego emblematu, stań na nim, po czym szybko wróć się na środkową półkę z posągiem bogini i wykorzystując linkę wysuń gwiazdę na jej klatce piersiowej. Musisz zdążyć zanim lewy kajdan ponownie zablokuje jej rękę. Skocz do wody i wróć do sali, w której rozprawiłeś się z żołnierzami tą samą drogą, jaką tu dotarłeś (teraz płynie tędy woda). Podobnie jak wcześniej dostań się do przejścia z pułapkami - tym razem już działającymi.

Ostrożnie przejdź przez pierwsze trzy pułapki, a gdy dojdziesz do ruchomych ostrzy wychodzących ze ścian, użyj stojącego obok kamienia by bezpiecznie przedostać się dalej [ zobacz screen ]. Za rogiem czeka jeszcze jedna taka sama pułapka. Odwróć się, a znajdziesz za sobą kolejny kamień w ścianie. Wyciągnij go i przepchnij przez ostrza tak jak poprzednio. Przed nami akcja a'la Indiana Jones. Biegnij dalej aż Lara stwierdzi, że coś czuje. Zobaczysz za sobą staczający się olbrzymi głaz. Nie trać czasu, zarówno pod jedną jak i drugą blokadą można przekoziołkować, jeszcze tylko należy przeskoczyć dół z kolcami i jesteśmy bezpieczni. W tym momencie tracimy łączność z Zipem. Odwróć się w lewo i zejdź po drabinie (Srebrna nagroda 3/4) [ zobacz screen ]. Wracaj na górę. Teraz na drążek, z niego na wyrwę i w górę, odskok na kolejną wyrwę, przesuń się nieco w lewo, w górę i szybko na drążek, bo kamień spadnie ci na głowę. Jeszcze jeden drążek i jesteś na kolejnej półce skalnej. Skok na metalową platformę, poczekaj chwile aż ta opadnie w dół i skok na kolejną półkę skalną. Znowu platforma i kolejna półka. Po prawej widać drążek, skocz na niego, dalej na kawałek ściany, przesuń się w lewo, do góry i szybko na kolejny, zanim kamień się osunie. Po kolejnych drążkach do wyrwy - ponownie uwaga na spadające odłamki - i na półkę skalną. Wejdź do pomieszczenia. Biegnij dalej, za pomocą linki przeskocz nad dołami z kolcami. Uwaga na strażników.

Gdy wyjdziesz na zewnątrz, spójrz w prawo. Przeskakuj z jednego drążka na drugi, aż do półki skalnej. Jeśli chcesz zdobyć sekret, nie podciągaj się w górę, lecz skocz w lewo i rozwal bramę granatem (tylko wcześniej schowaj się za skałą). Zabierz sekret (Srebrna nagroda 4/4) [ zobacz screen ] i wracaj na wyrwę. Teraz możesz wspiąć się wyżej, przesuń się w lewo, znów wskocz wyżej, przesuń się w prawo, jeszcze wyżej, do tyłu na drążek i na półkę. Kręci się tu sporo wojska. To ostatnia szansa by uzupełnić braki w nabojach i opatrunkach przed finałową walką. Wejdź do dalszej jaskini. Uwaga na kota. Wskocz na schody po lewej i szybko przeskocz na linę, bo dwa wielkie głazy staczają się z góry. Podciągnij się i skocz na kolejne schody. Ruszaj naprzód i schowaj się we wnęce przed kolejnym kamieniem. Mknij dalej na górę. Stań na emblemacie i poczekaj aż drzwi podniosą się maksymalnie. Jeśli zależy ci na ostatnim sekrecie nie przebiegaj jeszcze przez wrota. Zbiegnij na dół, gdzie pomiędzy schodami za bramą znajdziesz złoty sekret (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Wróć na górę, ponownie stań na emblemacie i wejdź do następnego pomieszczenia.

:: Walka z Ruthlandem
Na początek wyciągnij pistolety jednak nie celuj w Ruthlanda, gdyż chwilowo potrafi odnawiać swoją energie dzięki znajdującym się dookoła czterem kamieniom. Na razie naszym celem są właśnie one. Każdy z nich trzeba ostrzelać kilkakrotnie - pierwszy raz by zniszczyć kamienną osłonę, drugi raz by zniszczyć czerwoną. Gdy zobaczysz żółty kamień, zajmij się pozostałymi. Gdy już ostrzelasz wszystkie cztery, schowaj broń. Podbiegnij do każdego z kamieni i zniszcz go za pomocą linki magnetycznej. Dopiero kiedy pozbędziesz się wszystkich czterech, wyciągnij mocniejszą broń i pokonaj wreszcie Ruthlanda.




05 :: Kazachstan / Project CarbonekStara znajoma i zabawy z prądem

Skocz w przepaść, a następnie w odpowiednim momencie wciśnij strzałkę w dół aby otworzyć spadochron. Znajdujesz się metr od działa, które radzę wykorzystać. Załatw nie tylko żołnierzy, ale zniszcz też skrzynki. W jednej z nich - po prawej stronie - zobaczysz sekret. Zostaw działko i udaj się w prawo na wyższą część dachu. Z niego przeskocz na drążek na słupie z chorągiewką i przeskocz na skrzynię naprzeciwko. Zabierz sekret (Brązowa nagroda 1/5) [ zobacz screen ]. Jeśli nie rozbiłeś wcześniej skrzynki, zrób to teraz. Pojawią się kolejni strażnicy. Wejdź do budynku, skieruj się do pomieszczenia po prawej i zabierz stojący w szafce sekret (Brązowa nagroda 2/5) [ zobacz screen ]. Wracaj do wcześniejszego pomieszczenia i korzystając z drabinki na centralnym słupie wejdź na dach. Pozbądź się strażnika. Korzystając z liny możesz zjechać na dół lub skoczyć na dach po lewej. Przygotuj broń. Wejdź do budynku z zielonym krzyżem na ścianie i obejrzyj scenkę. Wyjdź i załatw żołnierzy. Stojąc twarzą do budynku z którego właśnie wyszedłeś, zwróć uwagę na ogrodzenie po lewej ze skrzynką i beczką w środku. Zniszcz małe skrzynki pomiędzy wielkimi, a odsłoni się dziura w płocie. Strzel do skrzynki i zabierz sekret (Srebrna nagroda 1/3) [ zobacz screen ]. Otwórz bramę po przeciwnej stronie obozu, wymiń beczki i zabij strażnika. Wejdź przez drzwi po czym podejdź do pulpitu. Korzystając z drabiny wyjdź na dach i zjedź do obozu za pomocą lin. Wrócisz do początkowego karabinu. Pozbądź się żołnierzy. W momencie kiedy Zip powie, że pociąg odjeżdża, zostaw żołnierzy i biegnij do nowo otwartej bramy. Wskakuj na motor.

:: Motocyklowy pościg
Na tym etapie również nie ma sekretów. Jedyne co należy robić, to gnać przed siebie i uważać na drzewa, skały, oraz żołnierzy na motorach i w samochodach. Drogi zgubić się nie da. Gdy pociąg wjedzie do tunelu, nawet nie myśl o tym by jechać za nim, tylko skręć w boczną drogę. Czeka cię tu kilka przepaści do przeskoczenia. Za chwilę znowu zobaczysz pociąg. Przed tobą dość długi kawałek z jeszcze większą ilością piratów drogowych. Po jakimś czasie pociąg znowu wjedzie do tunelu, a ty zjedziesz nieco w prawo. Parę razy przyjdzie ci przeskakiwać ponad pociągiem, a w końcu wylądujesz na jego dachu, jeszcze tylko trochę podjedź do przodu i Lara się zatrzyma.

:: Stare laboratorium
Pociąg zaraz się wykolei. Aby się uratować, musisz wbić odpowiednią kombinację klawiszy zgodnie ze strzałkami pojawiającymi się na ekranie. Znajdujemy się w starej bazie. Użyj linki by przyciągnąć dźwig z liną, szybko wskocz na nią i dalej przeskocz na podest z drabiną. Ruszaj w górę i w prawo na tablicę. Z niej na drążki i na kolejną tablicę. Opuść się na sam dół i strzel w skrzynkę zawierającą sekret (Brązowa nagroda 3/5) [ zobacz screen ]. Po skrzynce na górę, używając linki magnetycznej przyciągnij dźwig z liną tak jak poprzednim razem i za pomocą liny wskocz na kolejną platformę. Rozwal wentylator z pistoletów i doskocz do nowo otwartego przejścia. Przeskocz nad pierwszymi kablami pod napięciem i przekoziołkuj pod kolejnymi. Przy kracie znajdziesz ciało, a obok niego apteczkę i list. Skieruj się w lewo, strzel w wentylator i udaj się w lewo. Zanim ześlizgniesz się po kolejnej pochylni, zestrzel kolejny wentyl. Uwaga na kable. W prawo kolejna pochylnia z przeszkodą. Po rozhuśtaniu się na drążku należy użyć linki by dostać się dalej. Nie śpiesz się jednak jeśli zależy ci na sekrecie, który znajduje się na dole (Brązowa nagroda 4/5) [ zobacz screen ]. Wespnij się na skrzynkę i skorzystaj z linki aby wrócić na górę. Zniszcz wentylator.

Zlokalizuj małe szafki na ścianie (za tobą po prawej). Użyj ich by wejść na górę i za pomocą linki otwórz drzwi zakratowanego pomieszczenia. Zniszcz skrzynię (Srebrna nagroda 2/3) [ zobacz screen ]. Zejdź na dół i podejdź do generatora. Wejdź na białą skrzynie po lewej obok żółtych rur. Przeskocz na białą skrzynię na ścianie pod znakiem ostrzegawczym. Teraz dalej na platformę, potem na kolejną i skocz na białą linę. Napełnisz dzięki temu generator paliwem. Teraz wystarczy podejść do niego od strony znaku "zakaz palenia" i użyć linki na śrubie. Wszystkie drzwi zostały odblokowane. Wyjdź z pomieszczenia. W korytarzach rozprzestrzenia się trujący gaz. Aby nie narazić się na jego działanie, wespnij się na kratkę po lewej stronie i doskocz z niej do drążka. Znowu krata, drążek, lina i skok w prawo na kratkę. Spójrz w prawo i w górę - zobaczysz drążek pod napięciem. Poczekaj aż prąd będzie trochę dalej, chwyć się i szybko przeciągnij (skorzystaj z klawisza przyśpieszającego). Będąc na końcu odskocz do tyłu. Kratka i kolejny drążek pod napięciem. Przejdź przez drzwi i zobacz scenkę.

Nie zawracaj sobie na razie głowy wielkim działem. Niektórzy strażnicy na dole są uzbrojeni w tarcze, więc proponuję potraktować ich z góry granatami. Ześlizgnij się w dół i zajmij się resztą. Zbadaj prawą stronę generatora (Brązowa nagroda 5/5) [ zobacz screen ] po czym udaj się w lewo i uważając na prąd wespnij się na górę po drążku. Wejdź wyżej i dzięki kolejnym drążkom dostań się na linę. Przeskocz z niej na słup, potem na drugi pod napięciem wędrującym w górę i stąd możesz już przeskoczyć na kratę za plecami. Widać w dole kolejny sekret i beczkę. Strzel w nią, zejdź z kraty, odwróć się i wróć do środka po nagrodę (Srebrna nagroda 3/3) [ zobacz screen ]. Podejdź do ciała naukowca i zabierz kartkę. Udaj się do następnych drzwi z zielonym światełkiem. Podążaj korytarzem aż zobaczysz gaz, skorzystaj z platformy i drążka by się nie potruć. Skocz do dziury w ścianie. Nie ma na co czekać - zajmij się żołnierzami. Gdy skończysz, udaj się w stronę generatora po prawej, przesuń go ile się da po torach i użyj by dostać się do drabiny. Skacz po drążkach i dalej na platformę. Teraz z liny na niebieską kulę, przesuń się dookoła, znów na drążek i na platformę. Biegnij dalej, strzel w beczkę przez okno, a będziesz mógł wskoczyć przy pomocy liny do sterowni. Podnieś kartkę i apteczkę, pociągnij dźwignię. Generator jest teraz pod prądem. Zejdź na dół. Zaczep linkę o generator i przeciągnij go przez całe tory aż zniszczysz drzwi. Udaj się tą samą drogą omijając na gaz. Dojdziesz do wiszących metalowych elementów, które wytwarzają prąd. Nie da się pod nim przejść czy przeskoczyć. Użyj linki i rozbujaj pierwszy pal. Przebiegnij w momencie, gdy będzie odchylony w którąś stronę (niebieskie pole chwilowo zniknie). To samo z drugim. Dalej nieco gorzej, bo trzeba rozbujać dwa elementy jeden po drugim. Ostatnie co musisz zrobić, to odsunąć drzwi blokujące generatorowi drogę. W tym celu stań z lewej strony i przyciągnij je linką. Drugie drzwi w tym pomieszczeniu stoją otworem (prawie). Ostrożnie przez nie przejdź, podejdź do tarczy i zobacz scenkę. Kolejna kartka do zebrania.

Teraz możesz zasiąść do wielkiego działa. Użyj go by przesunąć metalową platformę z lewej strony na prawą. Najpierw wyceluj w podest i przeciągnij platformę do połowy, a później odepchnij do samego końca [ zobacz screen ]. To ważne jeśli zależy wam na sekrecie. Działo ma jeszcze jedno przyjemne zastosowanie: można dzięki nim poprzyciągać skrzynki i wybuchowe beczki, a następnie rzucać nimi w strażników. Jeśli chcesz zdobyć złoty sekret pamiętaj, by przypadkiem nie ruszyć tej skrzyni [ zobacz screen ], gdyż będzie ci później potrzebna. Gdy już przesunąłeś platformę do końca, musisz jeszcze pozbyć się skrzyń nad kratą po prawej [ zobacz screen ]. Teraz podejdź do owej skrzyni na wyniesieniu (pokazanej na wcześniejszym screenie) i przesuń ją do końca. Wejdź na nią i skocz do szczeliny, z której niedawno usuwałeś skrzynię. Przeciągnij się w lewo, podciągnij wyżej i przesuwaj się w lewo aż będziesz mógł opaść na kratę [ zobacz screen ]. Przeskocz teraz na przesuniętą wcześniej platformę, potem na drążek z prawej i do szczeliny (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Wróć i przeskocz od razu do bramy po drugiej stronie i przejdź przez nią. Podciągnij się i zestrzel blachy blokujące drogę. Używając linki rozruszaj platformę, przeskocz na kolejną. Znów użyj linki, lecz pamiętaj by się schylić przed naelektryzowanym drążkiem. W następnym korytarzu to samo, tyle, że tym razem przeskocz nad drążkiem. Skręć w prawo i biegnij do drzwi.

:: Walka z potworem
Nie walcz z potworem. Zlokalizuj cztery dźwignie, każdą z innej strony sali. Przestaw je [ zobacz screen ]. Biegnąc od jednej do drugiej dźwigni patrz pod nogi - potwór od czasu do czasu sprawia, że podłoga pod twoimi nogami wybucha. Jak tylko zobaczysz czerwoną poświatę, skręć w dowolną stronę. Po przestawieniu czterech dźwigni pobiegnij do działa. Możesz nim potraktować potwora żeby na chwile go odsunąć od siebie, jednak nie powstrzyma go to na długo. Nie trać czasu i rozhuśtaj każdą z czterech wysuniętych przed chwilą kul tak, żeby zatrzymały się odchylone w powietrzu, a wokół wytworzyło się niebieskie pole. Zrób to jak najszybciej, gdyż po pewnym czasie kule wracają na swoje miejsce. Gdy już wszystkie cztery będą w powietrzu, Amanda krzyknie "What did you do?". Zejdź wtedy, odbiegnij kilka kroków od działa, odwróć się i użyj linki magnetycznej na konstrukcji ponad nim (trzeba to wykonać dosyć szybko). Pociągnij linkę, włączy się scenka.




06 :: Anglia / Grób Króla ArturaStare Legendy bywają prawdziwe

Zauważ, że Lara na coś patrzy. To krata, którą musisz potraktować linką magnetyczną. Przesuń stojącą niedaleko skrzynię by dostać się na górę. Na miejscu rozwal jedną ze skrzyń, a znajdziesz sekret (Brązowa nagroda 1/9) [ zobacz screen ]. Użyj linki na kolejnej kracie. Wyjdź na zewnątrz i podbiegnij do ostatniego okna. Złap się framugi, podskocz wyżej i przeciągnij się w lewo. Opuść się na dół i pociągnij dźwignie. Wróć po rynnie. Uważaj na prąd, skacz od okna do okna, wejdź przez otwarte teraz drzwi. Przejdź między kasami biletowymi i pociągnij za miecz obok drzwi. Znajdujesz się w pomieszczeniu ze zniszczoną po części podłogą. Skręć w prawo i zlokalizuj małe okno naprzeciwko trzech zbroi rycerskich. Wejdź przez nie do środka i zestrzel skrzynię (Brązowa nagroda 2/9) [ zobacz screen ]. Wracaj tą samą drogą, skocz na deskę zawieszoną nad dziurą, dalej z drążka na drążek (przy drugim, który chwilowo zmieni pozycje, odskocz szybko do tyłu). Z kolejnego skocz na ruchomy most. Gdy zacznie opadać, szybko skocz z powrotem na drążek i teraz jeszcze raz szybko na opuszczony już most. Gdybyś przypadkiem spadł do dziury, będziesz mógł się wydostać po wyrwach skalnych. W następnym pomieszczeniu strzel w kółko podtrzymujące łódkę, poczekaj aż ta opadnie, po czym skocz na nią i na drugą stronę. Na prawo od sceny z dwoma rycerzami zauważ niskie przejście - znajdziesz tam kolejny sekret schowany w skrzyni (Brązowa nagroda 3/9) [ zobacz screen ]. Wróć i pociągnij za miecz przy drzwiach. Spadnie kilka desek odsłaniając przy okazji mechanizm. Użyj linki magnetycznej by otworzyć drzwi i przekoziołkuj pod nimi gdy będą opadały.

Spójrz w prawo i w górę. Użyj linki - odsłonisz drogę do kolejnej nagrody. Aby się tam dostać, musisz ustawić dwie skrzynie jedna na drugiej pod otworem oraz trzecią obok by móc na nie wskoczyć [ zobacz screen ]. Do przesuwania skrzyń wykorzystaj stojący w pobliżu pojazd. Gdy już ustawisz skrzynie, wejdź na górę i zabierz sekret (Srebrna nagroda 1/5) [ zobacz screen ]. Wracaj na dół. Użyj pojazdu kolejny raz by przesunąć pozostałe skrzynie zagradzające dalszą drogę lub po prostu popchnij je w dół. Zjedź na dół i wjedź w sarkofag na końcu sali (niszcząc go przy okazji). Zabierz sekret (Srebrna nagroda 2/5) [ zobacz screen ]. Jeszcze raz skorzystaj z pojazdu, usuń skrzynie po lewej i zniszcz ścianę. Jedź dalej przez pułapki (Larze nic się nie stanie), a na końcu użyj pojazdu by podnieść bramę. Ruszaj dalej, rozbij ścianę, ale uważaj - za nią nie ma podłogi. Przygotuj się do szybkiego naciśnięcia odpowiedniej strzałki. Czeka cię żmudna droga na dół, ale najpierw spójrz w prawo i użyj linki (Brązowa nagroda 4/9) [ zobacz screen ]. Stań na dolnym stopniu schodów z lewej strony i ponownie użyj linki w celu zdobycia sekretu (Brązowa nagroda 5/9) [ zobacz screen ]. Skocz do wyrwy po lewej i przeskocz dalej. Szybko przesuń się na rękach, bo półka zaraz się rozsypie, schody na które spadniesz również, więc odskocz na bezpieczną półkę. Skocz z rozbiegu na drążek i do okna naprzeciwko. Teraz w prawo i szybko przesuwaj się w bok, po czym wespnij się wyżej i w lewo po sekret (Brązowa nagroda 6/9) [ zobacz screen ]. Wracaj, skocz na linę i na schody naprzeciwko, a z nich szybko na kolejne. W dół i do wyrwy w skale. Okrąż narożnik i opuść się w dół. Pomiń chwilowo drzwi z rzymską trójką (to sekret - na razie niedostępny) i biegnij w kierunku schodów. Skręć W lewo, przeskocz nad gorącym olejem i biegnij dalej, aż dotrzesz do ognia. Używając linki przyciągnij do siebie stojącą w oddali skrzynię i umieść ją w pierwszym płonącym rzędzie. Wejdź na nią, poczekaj aż ogień w trzecim rzędzie zgaśnie i skocz tam, a następnie przeskocz dalej. Pociągnij skrzynkę do siebie i to samo powtórz w następnym korytarzu. Nawet jeśli możesz to wykonać bez skrzynki, to będzie ci ona zaraz potrzebna. Przesuń ją pod bramę i wykorzystaj by przeskoczyć dalej. Po drugiej stronie spójrz w lewo i przestaw dźwignię. Wsuń skrzynię do pomieszczenia i użyj jej by zablokować ostrza od strony dźwigni. Wejdź tam i zabierz sekret (Srebrna nagroda 3/5) [ zobacz screen ]. Wróć, pociągnij skrzynie i wsuń pod przeciwległe ostrza. Wyciągnij zza nich drugą skrzynkę i podstaw pod trzecie ostrza naprzeciw wejścia. Przepchnij drugą skrzynkę do sali i jeśli zależy ci na złotym sekrecie, podstaw ją pod lewą ścianą nieco z prawej strony. Teraz wyciągnij drugą skrzynie spod ostrzy i podstaw pod prawą ścianę. Wejdź na lewą skrzynie - zobaczysz drzwi z rzymską jedynką, popchnij je. Idź do prawej skrzyni, wejdź na górę. Popchnij drzwi z rzymską dwójką. Zejdź na dół, weź jedną skrzynie, podsuń pod kolejne ostrza, a następnie tak jak wcześniej wykorzystaj ją by przedostać się przez ogień. Pociągnij dźwignię z prawej i przejdź przez bramę. Korytarzem dojdziesz do następnej sali.

:: Trumny
Wskocz do basenu po lewej i przepłyń go. Wyjdź z wody i od razu użyj linki na żyrandolu. Rozhuśtaj go, a rozbijesz kratę w ścianie. Użyj linki by zabrać sekret (Brązowa nagroda 7/9) [ zobacz screen ]. W ten sam sposób rozbij kratę po przeciwległej stronie i przy pomocy linki wysuń trumnę (cóż za profanacja). Wskocz na nią i zaczepiając linkę o poszczególne pochodnie, dopłyń do brzegu z zapadającą się podłogą. Stań na niej i użyj znowu linki by wciągnąć trumnę na podest. Przejdź przez nowo otwarte wrota. Biegnij dalej, wskocz do wody i od razu wpłyń do małego tunelu pod wejściem (Brązowa nagroda 8/9) [ zobacz screen ]. Użyj dźwigni i podpłyń do trumny. Wejdź na nią. Płynąc w stronę kraty spójrz w prawo, zobaczysz otwór. Wskocz do niego (jeśli nie zdążysz, zaczep linkę o pochodnię i pociągnij by podpłynąć). Wskocz do wody, płyń w lewo i znowu w lewo, pociągnij dźwignię i ponownie wejdź na trumnę. Zahacz linkę o pochodnię i przyciągnij. Stojąc przodem do otworu odwróć się, a zobaczysz kolejny sekret. Szybko użyj linki by złapać pochodnię w oddali, przybij i skocz po sekret (Srebrna nagroda 4/5) [ zobacz screen ]. W ten sam sposób wróć i skocz do otworu naprzeciw sekretu. Zeskocz do wody, przepłyń zbiornik i wyjdź na brzeg po przeciwnej stronie. Pewnie już zauważyłeś dwa płonące znicze. Użyj na każdym z nich linki magnetycznej by zmienić ich pozycje. Gdy to zrobisz, udaj się w lewo i wespnij się wyżej. Skocz na drążek, dalej na pochylnię i na przesunięty przed chwilą drąg ze zniczem. Rozhuśtaj się i używając linki przeskocz do kolejnego znicza. Dalej na półkę, wskocz wyżej, przesuń się w prawo, znowu wyżej, znowu w prawo na sąsiednią wyrwę i na łańcuch. Zacznij wspinać się na górę i na dach. Pobiegnij na drugi koniec i zgarnij ostatni srebrny sekret (Srebrna nagroda 5/5) [ zobacz screen ]. Wskocz na linę w otworze i zjedź na dół.

:: Lokacja z dzwonem
Odwróć się w stronę dzwonu i idź w prawo wzdłuż nagrobków. Lara obejrzy grób Bedwyra, pociągnij go i ustaw blisko zniszczonej kolumny po drugiej stronie sali. Stań teraz gdzieś pośrodku pomiędzy posągiem Artura i dzwonem. Zahacz linką magnetyczną o żyrandol. Rozhuśtaj go i szybko wespnij się na trumnę, a z niej na złamaną kolumnę i na ciężarek. Podwyższysz w ten sposób dzwon. Jeśli dobrze rozhuśtałeś żyrandol, trafi on w dzwon i włączy się scenka. Wyjdź na zewnątrz i biegnij w stronę wody.

:: Walka ze smokiem
Nie strzelaj do bestii i nie skacz do wody (choć z drugiej strony warto - zobaczysz ciekawą animacje). Musisz dać potworowi cztery razy mocno po głowie. Zapewne już wcześniej zauważyłeś wokół zbiornika cztery wieże z kołowrotami obok. Podbiegnij do jednej i zacznij strzelać w dzwon (pokaże się czerwona obwódka celu). Smok zwabiony hałasem zacznie się przyglądać w stronę, z której dochodzi dźwięk, wtedy musisz szybko schować broń, użyć linki na dźwigni obok i pociągnąć. Jeśli zrobisz to dobrze włączy się animacja, w której potwór dostaje w głowie klatką i zaraz potem niszczy wieżę. Jeśli animacja się nie pojawi znaczy to, że nie zdążyłeś i musisz czynność powtórzyć. Kiedy ci się uda, zrób to samo z trzema pozostałymi wieżami. Po ostatniej potwór zginie, a jego ciało będzie unosić się na wodzie. Zanurkuj i wyjdź w miejscu gdzie była jedna z wież - tuż obok ciała smoka. Wejdź na jego grzbiet i biegnij w kierunku głowy, wespnij się wyżej. Pobiegnij dalej, przeskocz dół i dalej z drążka na pochylnię. Przeskocz nad przepaścią i przygotuj się na kolejną niespodziankę - powrót smoka! Tym razem trzeba wykazać się refleksem podczas interaktywnej scenki. Pilnuj kierunków pojawiających się na ekranie. Odwróć się i strzel w kółko. Następnie korzystając z tarcz po bokach bramy wskocz wyżej, przesuń się na środek i chwyć się liny. Zeskocz jeszcze poza bramę w celu zaliczenia ostatniego brązowego sekretu (Brązowa nagroda 9/9) [ zobacz screen ]. Wespnij się na bramę w ten sam sposób, chwyć linę i przeskocz do bramy. Użyj dźwigni i ześlizgnij się po pochylni. Znajdziesz się na znajomej ścieżce, tyle, że tym razem spotkasz tu paru starych znajomych. Wracaj do początkowej lokacji likwidując po drodze kolejnych żołnierzy. Gdy dotrzesz na miejsce, popchnij drzwi z trójką rzymską, a otworzą się drugie w sąsiedniej ścianie (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Wdrap się na windę i naciśnij przycisk - platforma pojedzie do góry. Użyj linki na kracie z trumną by się rozbujać, skocz na schody i biegnij do wyjścia. Spotkasz po drodze paru żołnierzy z tarczami - rzuć w nich granatami lub celuj manualnie w nogi - szybciej się ich pozbędziesz. W górę po schodach, ostatni żołnierze do pokonania i scenka kończąca level.




07 :: Nepal / Klucz GhalaliPowroty czasami są bolesne

Złap się wyrwy skalnej i naciskając rytmicznie interaktywny przycisk (domyślnie E) zacznij przesuwać sie na rękach w lewo. Podciągnij się w górę, zjedź w dół i skocz na półkę. Skok na kolejną, opuść się nieco niżej, przesuń się w lewo, odskocz do tyłu i szybko przesuń się w prawo. Wskocz wyżej, dalej na pochylnie z lewej i na drążek (nie ociągaj się, bo za chwilę się zapadną). Opuść się po drugiej stronie bloku i zabierz sekret (Brązowa nagroda 1/9) [ zobacz screen ]. Wracaj na górę i wykorzystaj dzwon nad głową i linkę magnetyczną by przeskoczyć na sopel naprzeciwko. Szybko przekręć się o 180 stopni i przeskocz na kolejny stalaktyt i to samo z następnym, aż złapiesz się wyrwy w ścianie. Przesuń się do oporu w prawo, skocz wyżej i znowu do oporu w prawo (Srebrna nagroda 1/6) [ zobacz screen ]. Wróć i podciągnij na szlak. Strzel w ścianę lodową po prawej, przejdź korytarzem na drugą stronę. Teraz w dół po pochylniach, na kolumnę i dalej w prawo. Uwaga na zapadającą się platformę. Po wskoczeniu na drążek użyj linki by wylądować na półce naprzeciwko. Zanim ruszysz dalej odwróć się i strzel w lód. Zabierz sekret (Srebrna nagroda 2/6) [ zobacz screen ]. Ruszaj dalej korytarzem aż zobaczysz helikopter. Obróć się w prawo, złap skrzydła i zejdź niżej. Zajrzyj za zawieszone śmigło (Brązowa nagroda 2/9) [ zobacz screen ]. Idź dalej, pozbądź się leoparda i zejdź do wraku.

:: Wrak samolotu
Zanim zrobisz cokolwiek, wejdź na półkę na prawo od samolotu i za pomocą linki przyciągnij do siebie leżący tam przedmiot. Przeskocz dalej, zabierz sekret (Srebrna nagroda 3/6) [ zobacz screen ]. Wracaj do samolotu, ale nie wchodź na pokład. Złap linką silnik leżący po lewej stronie, przyciągnij go, wejdź na skraj samolotu i przyciągnij do siebie [ zobacz screen ]. Dzięki temu zbalansujesz samolot - możesz teraz przeszukać wrak. Przygotuj się na ucieczkę z samolotu, znowu będziesz musiał nacisnąć odpowiednią kombinacje klawiszy. Lara powie, że chce odwiedzić jeszcze jedno miejsce. Skocz przed siebie na pochylnię, z niej na drążek (nie ociągaj się) i dalej na kolejne pochylnie. W pewnym momencie zobaczysz znak ostrzegawczy, wyciągnij broń i rozwal ścianę. Schowaj pistolety, bo zaraz musisz się złapać kolejnego drążka. Gdy już wylądujesz w bezpiecznym miejscu ruszaj dalej korytarzem, jednak zanim wejdziesz do jaskini spójrz w lewo. Użyj linki by zabrać sekret (Brązowa nagroda 3/9) [ zobacz screen ].

:: Jaskinia
Teraz możesz wejść do środka. Przeskocz na półkę i za pomocą drążka skocz do wyrwy w ścianie. Teraz w lewo do oporu, przeskocz dalej i szybko w lewo, gdyż wyrwa zaraz się rozpadnie. Opuść się niżej, skocz do tyłu na drążek i na sopel. Ze stalaktytu przeskocz na platformę i szybko do kolejnej wyrwy. Przesuń się w prawo, podciągnij i odwróć, a w oddali zobaczysz sekret (Brązowa nagroda 4/9) [ zobacz screen ], wykorzystaj linkę by go zebrać. Odwróć się, podejdź do krawędzi i spójrz w prawo, a zobaczysz wyrwy w ścianie [ zobacz screen ]. Zacznij schodzić w dół [ zobacz screen ] przesuwając się cały czas w lewo, aż dotrzesz do złotej nagrody (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Wróć tą samą drogą. Skocz na wyrwę po lewej, do następnej naprzeciwko, spuść się niżej i odskocz do pionowy drążek. Podciągnij się i ruszaj w prawo. Przeskocz na kolejną wyrwę, przesuń się szybko w prawo i wskocz wyżej zanim ta się zapadnie. Przygotuj broń i wyjdź na zewnątrz. Gdy już pozbędziesz się żołnierzy, wdrap na najniższy lodowy podest (pierwszy od wejścia) i zniszcz ścianę po lewej [ zobacz screen ]. Wskocz tam (Srebrna nagroda 4/6) [ zobacz screen ]. Następnie podejdź w okolicę wody i spójrz w lewo (Brązowa nagroda 5/9) [ zobacz screen ]. Wdrap się teraz na środkowy podest i spójrz w prawo w miejsce gdzie stał jeden ze strażników. Wskocz na pochylnię naprzeciw i w prawo do sekretu (Brązowa nagroda 6/9) [ zobacz screen ]. Odwróć się w prawo i spójrz w górę, a zobaczysz dzwon, o który możesz zaczepić linkę. Skocz na kolejną półkę i zjedź po linie na drugi koniec pomieszczenia. Zjedź w dół i ruszaj do przodu, po drodze zabierając sekret z wnęki po lewej (Brązowa nagroda 7/9) [ zobacz screen ]. Skocz na pierwszą lodową bryłę na wodzie i do następnej. Strzel w kawał lodu pod sufitem i dalej skacz po kolejnych krach do otworu w ścianie. Dojdziesz do spływu z krami dryfującymi w prawą stronę, niestety musisz ruszać w przeciwną stronę. Przeskakując po kolejnych bryłach wskocz do wnęki z lewej strony spływu (Srebrna nagroda 5/6) [ zobacz screen ]. Teraz przeskocz do korytarza naprzeciwko, biegnij do końca i skręć w lewo na schody.

:: Pomieszczenie z Buddą
Uwaga na kota. Podążaj prawymi schodami na sam dół i spójrz w prawo na wyróżniający się kawałek ściany [ zobacz screen ]. Użyj pistoletów by ją roztrzaskać i zabierz ostatni srebrny sekret (Srebrna nagroda 6/6) [ zobacz screen ]. Wróć na górę, stań naprzeciw posągu i zauważ w górze trzy dzwony. Trzykrotnie używając linki w locie przedostań się w okolice posągu. Zabij leoparda, wejdź schodami po lewej i biegnij na sam koniec (Brązowa nagroda 8/9) [ zobacz screen ]. Wracaj i to samo z prawej strony (Brązowa nagroda 9/9) [ zobacz screen ]. Na dole znajduje się złota skrzynka z wizerunkiem Buddy, a ponad wagami podest z tym samym emblematem. Stań na prawej wadze i używając linki wciągnij na nią najmniejszą skrzynkę. Wejdź na podest z emblematem i na sąsiednią wagę. Gdy waga zjedzie w dół wciągnij złotą skrzynkę. Wróć na poprzednią wagę, stań na niej i wciągnij ostatnią skrzynkę [ zobacz screen ]. Wejdź na górę. Używając linki przyciągnij złotą skrzynie do siebie i ustaw na emblemacie. Wejdź przez otwarte drzwi i podążaj w dół korytarzem. Obejrzyj scenkę. Okrąż schody i użyj miecza by zniszczyć drzwi (stań w pewnej odległości, nie za blisko). Czeka cię mały tor przeszkód: szybko skocz w lewo na podest, odwróć się w prawo i skocz na kolejny, znowu w prawo i na kolejny na wprost wyjścia. Gdy podest będzie się osuwał skocz i złap się półki pod drzwiami. Lara oznajmi, że czas wracać do Boliwii.




08 :: BoliwiaOstateczne starcie

Na początek pozbądź się żołnierzy. Nie musisz się nawet do nich zbliżać, starczy że z odpowiedniej odległości użyjesz miecza. Pozbieraj po nich apteczki. Gdy już zabijesz wszystkich, zobaczysz krótką scenkę po czym Amanda zmieni się w potwora.

:: Walka z Amandą
Użyj miecza do walki. Atakuj potwora do momentu aż padnie on na ziemię. Pojawi się wtedy znak oznaczający, że musisz użyć interaktywnego przycisku. Zrób to i walcz dalej. Musisz powalić potwora w ten sposób cztery razy. Gdy już uda ci się go pokonać, obejrzyj scenkę. Tym sposobem ukończyłeś grę. Gratulacje!






:: Croft ManorDom Lary powraca... w filmowym stylu

Możesz tu przyjść już na samym początku gry, ale dopóki nie przejdziesz etapu w Boliwii, wszystkie drzwi będą zamknięte. Po domu można poruszać się swobodnie i odkrywać sekrety w dowolnej kolejności.

Zaraz na początku spójrz w lewo (Brązowa nagroda 1/16) [ zobacz screen ]. Wejdź do siedziby Zipa za szklaną ścianą i podejdź do laptopa na podłodze po prawej [ zobacz screen ], użyj klawisza interakcji, a otworzy się sejf niedaleko. Zabierz z niego linkę magnetyczną. Wracaj do głównego pomieszczenia i przejdź przez drzwi po prawej. Biegnij dalej korytarzem, aż dotrzesz do basenu.

:: Basen
Wskocz do wody i zabierz sekret (Brązowa nagroda 2/16) [ zobacz screen ]. Przepłyń na drugi koniec basenu i użyj podwodnej dźwigni. Wyjdź z wody przy przebieralniach, spójrz w lewo na posąg, użyj linki na końcu dzidy i pociągnij [ zobacz screen ]. Podbiegnij bliżej i spójrz w prawo, zabierz kolejny sekret (Brązowa nagroda 3/16) [ zobacz screen ]. Biegnij w lewo dookoła basenu zwracając uwagę na ślady na podłodze. Tam gdzie zobaczysz zarysowania, wysuwaj posągi ze ścian. Za jednym z nich znajdziesz sekret (Brązowa nagroda 4/16) [ zobacz screen ]. Gdy już wysuniesz wszystkie trzy, wskocz na posąg na końcu ściany przy leżakach. Skocz na drążek i dalej złap się krawędzi balkonu. Przesuń się w prawo i odskocz na drugi posąg. Skocz na drążek i na taras. Spójrz na wielki znak X na podłodze. Obróć posągi tak, by ich dzidy się skrzyżowały [ zobacz screen ]. Podejdź do języka i dotknij go, otworzy się przejście w basenie. Spójrz na trampolinę (Brązowa nagroda 5/16) [ zobacz screen ]. Udaj się na lewą stronę balkonu, skocz na drążek, użyj linki magnetycznej w locie i łapiąc się drążka wyląduj na kolejnym tarasie. Z podestu z figurą konia zabierz lornetkę. Użyj linki magnetycznej na kuli leżącej na posągu, ściągnij ją na dół i ulokuj na dole. Obniżysz w ten sposób kwietnik nad basenem. Zejdź na dół, wespnij się na posąg po prawej (ten który przesuwałeś wcześniej) i skocz z niego na kwietnik. Użyj linki magnetycznej na balkonie naprzeciwko, rozhuśtaj świecznik i przeskocz na balkon (Srebrna nagroda 1/10) [ zobacz screen ]. Wskocz do basenu i przepłyń przez tunel, po drodze zabierając kolejny sekret (Srebrna nagroda 2/10) [ zobacz screen ]. W następnym basenie czeka jeszcze jeden (Brązowa nagroda 6/16) [ zobacz screen ]. Wyjdź z wody.

:: Sala gimnastyczna
Mamy tu dużo do zrobienia. Na początek zlokalizuj koło z prawej strony i użyj na nim linki by zmienić jego pozycję [ zobacz screen ]. Za plecami znajdziesz ścianę, na którą możesz się wspiąć. Odbij się na poziomy drążek, następnie na pionowy, dalej na koło które przed chwilą obróciłeś [ zobacz screen ] i na drążek z lewej. Skocz na skałę z lewej strony i w prawo do sekretu (Brązowa nagroda 7/16) [ zobacz screen ]. Skocz z powrotem do skały, jednak zamiast na drążek skocz w lewo, w górę i do tyłu na pionowy drążek [ zobacz screen ]. Odbij się do tyłu na pochylnię i na ścianę. Po kolejnych drążkach dostań się do ściany [ zobacz screen ], skocz w prawo, następnie na drążek i opuść się w dół do kolejnego sekretu (Brązowa nagroda 8/16) [ zobacz screen ]. Zejdź na ziemię i przejdź całą drogę jeszcze raz, jednak tym razem gdy dotrzesz na kamienną ścianę przesuń się w lewo. Zejdź nieco niżej, przeskocz na drabinę, potem w górę, na pionowy drążek z lewej i znów w lewo do wnęki [ zobacz screen ]. Zabierz kolejny sekret (Brązowa nagroda 9/16) [ zobacz screen ]. Zejdź na ziemię i użyj linki na drabinie. Wróć i przejdź tę samą trasę po raz trzeci, jednak tym razem nie przeskakuj z drążka na ścianę, ale do tyłu na metalową platformę [ zobacz screen ]. Z niej na kolejną i zabierz sekret (Srebrna nagroda 3/10) [ zobacz screen ].

Przestaw koło do pierwotnej pozycji i zaczynając od skały przez kolejne drążki wskocz na pionową rurkę na ścianie. Z niej na wyrwę z prawej, przesuń się w prawo, podciągnij w górę, znowu w prawo, puść, ześlizgnij w dół i odskocz do kolejnej wyrwy. Wejdź po "skałko-drabince" wyżej i skocz w prawo do wyrwy [ zobacz screen ]. Dalej na kolejne drążki aż do wnęki z sekretem (Brązowa nagroda 10/16). Wróć po drążkach w okolice drabinki, opuść się na skałkę na dole i zabierz sekret (Srebrna nagroda 4/10) [ zobacz screen ]. Skocz do basenu, wyjdź na brzeg i użyj linki magnetycznej by przesunąć ścianę, po której się przed chwilą wspinałeś. Powtórz całą drogę jeszcze raz aż dojdziesz do ściany, którą właśnie przesunąłeś. Odskocz do tyłu i po kolejnych drążkach dostań się na metalową platformę [ zobacz screen ]. Użyj linki by przyciągnąć ją do ściany, zabierz sekret (Srebrna nagroda 5/10) [ zobacz screen ]. Wróć teraz na basen, albowiem zapomnieliśmy o jednym sekrecie, a ty pewno też go pominąłeś bo zamiast grać sam, jedziesz z tą solucją :). Na basenie wracaj znowu na taras do miejsca, gdzie znalazłeś lornetkę i zajrzyj za rybi posąg po prawej (Srebrna nagroda 6/10) [ zobacz screen ].

Przestaw drążek na prawo od wyjścia (patrząc w jego stronę) [ zobacz screen ] . Z rozbieżni skocz na poziomy drążek, dalej na pionowy i następnie na ten, który przed chwilą przestawiłeś. Skocz na pochylnię. Prawdopodobnie zaczniesz się ześlizgiwać ze złej strony, ale nie szkodzi. Skocz i chwyć się wyrwy w ścianie, podciągnij się wyżej, do tyłu na drążek i na następny. Puść się na pochylnię i skocz do wnęki z sekretem (Brązowa nagroda 11/16) [ zobacz screen ]. Opuść salę przez drzwi główne, przejdź przez małe podwórko, dalej korytarzem, a w końcu znajdziesz się ponownie w holu.

:: Hol
Wejdź głównymi schodami na piętro wyżej, a na rozwidleniu idź w lewo schodami. Spójrz w górę, zobaczysz metalowy przycisk. Użyj na nim linki, a odsunie się ściana poniżej, zabierz sekret (Brązowa nagroda 12/16) [ zobacz screen ]. Odwróć się i przejdź przez drzwi na samym końcu korytarza. Biegnij dalej aż dojdziesz do kolejnych drzwi, wejdź do środka.

:: Pokój Lary
Z prawej strony jest garderoba. Możesz zmienić strój na dowolny spośród dostępnych (im więcej odblokowałeś w grze, tym więcej na liście). W głównym pomieszczeniu pociągnij za sztylety i zabierz broń. Zajrzyj do sypialni, gdzie za łóżkiem znajdziesz kolejną nagrodę (Brązowa nagroda 13/16) [ zobacz screen ]. Wyjdź z pokoju.

:: Biblioteka
Udaj się do sąsiednich drzwi na tym piętrze. Przejdź przez korytarz i następne drzwi, a znajdziesz się w bibliotece. Od razu zniszcz deski po prawej za pomocą pistoletów, wyciągnij szafkę z książkami i zabierz sekret (Srebrna nagroda 7/10) [ zobacz screen ]. Przesuń regał na jedną z zapadni. Z biurka zabierz latarkę. Spójrz na prawo od biurka i użyj linki na półce podtrzymującej kolejny regał. Pociągnij ją, a uwolnioną szafkę z książkami przesuń na drugą zapadnie. Wejdź do tunelu, zbierz kolejny sekret (Srebrna nagroda 8/10) [ zobacz screen ]. Biegnij dalej, zaraz za skrzyniami zobaczysz twarz z jęzorem, pociągnij go, a z boku odsłoni się tablica z napisem. Podejdź i przeczytaj ją. Biegnij dalej, po drodze rozwal skrzynki. Jedna z nich (zaraz na lewo od tablicy) zawiera sekret (Brązowa nagroda 14/16) [ zobacz screen ]. Idź dalej po schodach na górę i dotknij kolejnego języka, a znajdziesz się ponownie w pokoju Lary. Wróć się jeszcze do biblioteki i wejdź na górę. W małym pokoiku zaraz na prawo od wejścia znajduje się kolejny sekret (Brązowa nagroda 15/16) [ zobacz screen ]. Podejdź do przeciwnego rogu pokoju i pociągnij za sztylet. Zza regału zabierz sekret (Brązowa nagroda 16/16) [ zobacz screen ]. Udaj się z powrotem na basen, jednak schodząc ze schodów w głównym holu, przejdź na drugą stronę pomieszczenia i zestrzel metalowy przycisk na górze. Znowu odsunie się ściana, za którą znajdziesz sekret (Srebrna nagroda 9/10) [ zobacz screen ].

:: Basen
Udaj się ponownie na taras, na którym na podłodze widniał znak X. Znów przestaw posągi z dzidami, ale tym razem tak, by były one skierowane na boki [ zobacz screen ]. W miejscu jęzora odsłoni się druga zagadka, przeczytaj ją. Jest to podpowiedź dotycząca kolejności przesuwania książek w bibliotece: Cerulean to kolor błękitny, Topaz to odcień żółci, Viridian to kolor zielony, a Crimson to odcień czerwonego.

:: Biblioteka
Udaj się do biblioteki i przestaw książki właśnie w tej kolejności. Najpierw niebieska na parterze na prawo od wejścia, żółta na górze obok książek stojących na ziemi, zielona nad schodami i różowa na dole. Otworzą się wrota do ostatniego srebrnego sekretu (Srebrna nagroda 10/10) [ zobacz screen ] i trzeciej zagadki, którą przeczytaj.

:: Hol
Wróć do głównego holu. Spójrz w prawo, a zobaczysz kolejne twarze z jęzorami [ zobacz screen ]. Podejdź do nich. Zanim cokolwiek zrobisz, użyj linki na trzech drążkach na szybie oddzielającej główny hol od pracowni Zipa. Pociągnij je w dół [ zobacz screen ]. Teraz dopiero dotknij pierwszego jęzora, a zacznie się obracać. Zanim się zatrzyma musisz przeskoczyć na drugą stronę po drążkach i dotknąć drugiego jęzora. Gdy ci się to uda, na środku holu pojawi się posąg Ateny. Przeczytaj ostatnią zagadkę, która pojawi się, gdy twarz z jęzorem zniknie. Zejdź na dół i zgodnie z zagadką obróć posąg twarzą do światła, a następnie stań na zapadni między nim, a oknem. Pojawi się złoty sekret. Aby go zdobyć, wejdź po schodach na górę, przeskocz na środkowy drążek i opuść się na kolumnę. Podnieś ostatni sekret (Złota nagroda 1/1) [ zobacz screen ]. Kolumna zniknie. Możesz zapisać gre i wyjść do menu głównego, statystyka powinna pokazać, że masz wszystkie sekrety, a do twojej kolekcji dojdą kolejne przedmioty.





Fabuła przygód Lary oraz powiązania ze światem realnym. Dowiedz się więcej...

Nowa Lara Croft to po "mrocznej" Larze z TAOD powrót do korzeni serii. Poznaj lepiej bohaterkę TRL.
Przeczytaj nasz opis Lary

Jeżeli nie radzisz sobie z przechodzeniem gry, zobacz na początku naszą solucję oraz poradniki. Jeśli ta strona nie rozwiązuje twojego problemu, napisz do naszego helpline.
Copyright (c) www.traider.org.pl TOMB RAIDER PL