Aktualizacje
Pomoc

Tomb Raider
Tomb Raider II
Tomb Raider III
Tomb Raider - TLR
Tomb Raider - C

Dodatki
Room Editor
Edycja Leveli
Dziwne Screeny

Tomb Architekt
Nowości TR PL
Interfejs

Interfejs użytkownika Room Editor'a jest podzielony na kilka różnych części: Menu Rozwijane, Plan Mapki, Panel Przedmiotów, Panel Oświetlenia, Główne Okno Edytora i Panel Tekstur.
Menu Rozwijane - menu znane z większości aplikacji Windows. Tutaj można wybrać wiele dostępnych opcji. Na tym pasku jest również podana aktualna wersja Room Editor'a.
Plan Mapki - jest to jedne z najważniejszych okien. Tutaj widzimy swój projekt mapki z „lotu ptaka”.
Panel Przedmiotów - w tym sektorze widzimy i wybieramy światła i różnego rodzaju przedmioty.
Panel Oświetlenia - wybieramy i umieszczamy oświetlenie.
Główne Okno Edytora - podgląd na pokój w 3D i jego edycja - najważniejsza część.
Panel Tekstur - tutaj dobieramy tekstury, ustalamy ewentualnie jakąś animację (np. falującej wody) i dźwięki, które mają być zastosowane do danego typu podłoża.


  MENU ROZWIJANE  



  PLAN MAPKI  



  PANEL PRZEDMIOTÓW  



  PANEL OŚWIETLENIA  



  GŁÓWNE OKNO EDYTORA  



  PANEL TEKSTUR  

Dodatkowo są dostępne pomniejsze panele, takie jak:
Przyciski Edycji Pomieszczenia - tutaj właśnie tworzymy pokój, dodajemy i edytujemy jego właściwości,
Przyciski Edytora - dobieramy różnego rodzaju podgląd na tworzone pomieszczenie, znajdziemy tutaj dodatkowe funkcje ułatwiające i wspomagające edycję oraz skróty do teksturowania i modelowania,
Okienko Informacyjne - są tu różnego rodzaju dane statystyczne mapki (jego położenie, ilość przełączników i przedmiotów),
Paleta Kolorów - dobieranie koloru do przedmiotów, świateł, a także ustawianie przezroczystego koloru.


  PRZYCISKI EDYCJI POMIESZCZENIA  



  PRZYCISKI EDYTORA  



  OKIENKO INFORMACYJNE  



  PALETA KOLORÓW  







Uruchamianie przykładu

Po zainstalowaniu edytora dostępny jest przykładowy projekt mapki. Możemy go zobaczyć po uruchomieniu TR z przykładowymi levelami, w tym również z oryginalnymi z TR - TLR. Gdyby edytor nie był zainstalowany na domyślnej partycji C, może wyświetlić komunikat o błędzie. Dlatego trzeba być pewnym, gdzie znajdują się nasze przykładowe mapki.
Przed uruchomieniem edytora należy się upewnić, że pulpit Windows'a jest ustawiony w rozdzielczości 1024x768 oraz jego głębia kolorów wynosi 16 bitów (High Color). Proszę również pamiętać o tym, że kombinacja klawiszy Alt i Enter przełącza program w tryb pełnoekranowy, a więc tym samym zyskamy troszkę więcej miejsca dla programu.
Używając Menu Rozwijane w górnym pasku edytora, wybieramy „Project”, a następnie otwieramy plik tut1.prj (domyślnie jest on w katalogu C:\Program Files\Core Design\trle\maps\tut1).



Szybki kurs i zapoznanie się z interfejsem

Poniższym krótki kurs obsługi RE ma na celu jedynie szybkie zapoznanie się z podstawowymi opcjami edytora i jego funkcjami.



Podgląd pomieszczeń w trybie 2D

Kliknij na przycisku 2D MAP. Zobaczysz podgląd na swój pokój z „lotu ptaka”. Zauważ, że pierwszy pokój jest czerwony, gdy pozostałe są w kolorze niebieskim i szarym. Otóż kolory reprezentują różne poziomy pomieszczeń, a więc:
Kolor czerwony - to kolor pokoju, nad którym aktualnie pracujesz,
Kolor błękitny - tym kolorem są oznaczone pokoje na tym samym poziomie, na którym znajduje się pokój, który właśnie edytujesz,
Kolor jasnoszary - pokoje znajdujące się nad poziomem aktualnie edytowanego pomieszczenia,
Kolor ciemnoszary - pokoje znajdujące się poniżej poziomu aktualnie edytowanego pomieszczenia.
Spójrz teraz na siatkę Planu Mapki. Jest na niej przedstawiony wybrany pokój w błękitnym kolorze. Wokół są szare kwadraty, które przedstawiają ściany pokoju, natomiast czarne kwadraty to miejsca, gdzie jest połączenie z innym pokojem (tzw. portal).


Informacja  ¤ 
Jeden kwadrat widoczny na siatce Planu Mapki jest równy jednemu kwadratowi powierzchni, po której Lara może się poruszać.






Podgląd pomieszczeń w trybie 3D

Aby przejść do tego trybu, należy wyłączyć wciśnięty przycisk 2D MAP. Teraz możesz za pomocą klawiszy kursora obracać pokój, a używając klawiszy Page Up i Page Down - powiększać lub pomniejszać go.

Przycisk FACE EDIT - kliknij na tym przycisku, aby zobaczyć pomieszczenie wraz z teksturami (gdybyś omyłkowo wstawił teksturę, której nie chcesz, wystarczy użyć kombinacji Ctrl+U).
Przycisk DRAW DOORS - po jego wciśnięciu zobaczysz inne pokoje, które są połączone z aktualnie edytowanym.
Przycisk LIGHTING - służy do włączenia/wyłączenia świateł.



Wybieranie pomieszczenia

Kliknij na przycisku 2D MAP, a następnie wybierz przycisk SELECT ROOM (z dodatkową opcją „Cropped Room”). Należy pamiętać o tym, że nazwa pomieszczenia jest podana w okienku tekstowym, tuż pod oknem Planu Mapki. W tym oknie wybrane pomieszczenie zmieni kolor na niebieski. Możesz poćwiczyć z tym. Wystarczy, że klikniesz na którymś pokoju w Głównym Oknie Edytora, a zobaczysz jak się zmienia jego kolor w odpowiadającym mu pokoju na Planie Mapki. Zmieni się również jego nazwa w okienku tekstowym (Przyciski Edycji Pomieszczenia). Należy pamiętać o tym, że wszystkie pokoje na tym samym poziomie są na Planie Mapki oznaczone kolorem niebieskim, poniżej tego poziomu są w szarym, a powyżej edytowanego poziomu - w ciemnoszarym.


Wskazówka  ¤ 
Aby zobrazować jak wyglądają różnice pomiędzy poszczególnymi poziomami, wykonaj następujące czynności: wybierz jeden kwadrat za pomocą przycisku SELECT ROOM. Używając teraz przycisków ROOM + oraz -, zobacz jak się zmienia jednostka położenia pokoju w Okienku Informacyjnym. Zmieni się również kolor pokoju na Planie Mapki.






Podgląd mapki

Kliknij na przycisku PREVIEW. Zobaczysz swój level prawie tak, jak w grze. Możesz używać następujących czynności w celu przeglądania gotowego dzieła:
  • Poruszaj myszką w lewo i prawo, aby patrzeć na boki.
  • Kliknij lewym przyciskiem myszki, by poruszyć się ku przodowi.
  • Kliknij prawym przyciskiem myszki, by poruszyć się w tył.
  • Po wciśnięciu ESC lub Spacji, wyjdziesz z trybu podglądu.
 
Copyright © by TOMB RAIDER PL. All rights reserved.