Aktualizacje
Pomoc

Tomb Raider
Tomb Raider II
Tomb Raider III
Tomb Raider - TLR
Tomb Raider - C

Dodatki
Room Editor
Edycja Leveli
Dziwne Screeny

Tomb Architekt
Nowości TR PL
Tomb Raider

1. faq
2. klawiszologia
3. specyfikacja
4. tabelki leveli

FAQ

Pierwsza część Tomb Raider'a (oraz Unfinished Business) była jeszcze pisana pod DOS'a. Stąd też problemy z korzystaniem z akceleratorów. Aby gra wykorzystywała Voodoo, trzeba było napisać osobno TR dla Voodoo. Odpowiednie patche obsługujące większość popularnych wtedy akceleratorów znajdziesz w dziale Download. Również problem istniał z mało znanymi kartami dźwiękowymi.
W Windows 9x ten problem oczywiście nie istnieje (dzięki wsparciu DirectX).
Aby Tomb Raider działał poprawnie należy wyłączyć, lub wystarczy wstawić słowo REM przed linijką zawierającą poniższy program w plikach config.sys lub autoexec.bat:
- menedżer pamięci QEMM,
- SMARTDRIVE,
- DOSKEY,
- inne programy rezydentne.
Należy wspomnieć, że TR może nie współpracować z niektórymi dyskami twardymi z interfejsem SCSI.


Po uruchomieniu gry, Tomb Raider wyświetla mi komunikat ERROR: Please insert the TombRaider CD. Płytka CD jest w napędzie. O co chodzi?
Chodzi o to, że nie masz zainstalowanych sterowników do napędu CD-ROM (aby korzystać w DOS'ie z CD-ROM'u należy je zainstalować). Oto jak należy to zrobić:
1. Zrób kopie zapasowe plików autoexec.bat i config.sys (znajdują się one w głównym katalogu c:\).
2. Za pomocą edytora (może być Notatnik, byle nie Word) otwórz plik config.sys. W Norton Commander i Dos Navigator robisz to poprzez „podświetlenie” pliku i wciśnięcie F4.
3. Oto jak powinien wyglądać przykładowy plik config.sys:

[menu]
MENUITEM=WIN ,WINDOWS
MENUITEM=TR ,TOMB RAIDER

[TR]
DEVICE=C:\CDROM\CDROM.SYS /D:IDECD000

[WIN]
4. Zwróć uwagę na plik C:\CDROM\CDROM.SYS. U Ciebie może być inna ścieżka dostępu i inna nazwa pliku (ale kończąca się rozszerzeniem .SYS). Prawdopodobnie będziesz ją musiał zmienić (jest to ścieżka dostępu do pliku sterownika).
5. Teraz czas otworzyć plik autoexec.bat. Oto przykładowy plik:


@ECHO OFF
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6 
GOTO %CONFIG%

:TR
C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:IDECD000
C:\SB16\CTCM\CTCM.EXE
CD C:\TOMBRAID
TOMB.EXE

:WIN
6. W miejsce ścieżki C:\TOMBRAID wpisujesz oczywiście ścieżkę dostępu, gdzie zainstalowałeś Tomb Raider'a.
7. Druga linijka to określenie parametrów karty dźwiękowej (w tym przypadku karty Sound Blaster AWE64), a plik CTCM.EXE służy do jej zainicjowania. W Twoim przypadku może to być inny plik, lub jeśli Twoja karta tego wymaga nawet kilka plików.
8. Teraz po każdorazowym uruchomieniu komputera będziesz miał możliwość wyboru pomiędzy Windows'em, a Tomb Raider'em.


Niestety, każdy komputer to inna konfiguracja, dlatego opisana powyższa metoda jest pobieżna, więc gdybyś nadal miał problemy z uruchomieniem Tomb Raider'a z CD-ROM'u, proszę przesłać mi swoje dwa pliki: autoexec.bat oraz config.sys. Dobrze by było gdybyś podał typ karty dźwiękowej.


Czy jest jakiś sposób na robienie screenshotów?
Tak. Jeśli chcesz zrobić screeny w pierwszej części Tomb Raider musisz skorzystać z dodatkowych programów, czyli tzw. screen grabberów. Może to być np. shareware'owy Screen Thief 1.58 (134 KB). Po jego instalacji, uruchomieniu i uruchomieniu TR, wciśnięcie klawiszy ALT+CTRL+T spowoduje zrzucenie screena do formatu .GIF. W trybie software'owym screeny wychodzą dobrze (z wyjątkiem małej tabelki na screenie informującej o zarejestrowaniu programu). Jeśli korzystasz z patcha na akcelerator, screen może wyjść niepoprawnie (Voodoo), ale z innymi kartami 3D może być inaczej.
Jeśli masz wersję Tomb Raider Unfinished Business za pomocą klawisza / uruchamiasz zgrywanie screenów (w formacie .PCX), a po jego ponownym wciśnięciu zatrzymujesz. Jednak zgrywanie screenów możesz robić tylko w trybie software'owym (nie będzie zgrywać jeśli korzystasz z patch'a do swojego akceleratora). Jest to dobra opcja, ponieważ po wciśnięciu klawisza / zaczyna zgrywać screeny poklatkowo. Można więc później skonwertować zgrane pliki .PCX do jakiegoś innego (aby mniej zajmowały miejsca na HD) i połączyć w jedną całość do formatu .GIF (za pomocą np. dołączonego do shareware'owego programu Paint Shop Pro 5 dodatkowego modułu Animation Shop). W ten sposób można zrobić krótki film o TR.


Grafika w grze jest niewyraźna, widać tylko czarny obraz, lub nie jest wszystko wyświetlane prawidłowo.
Poniżej znajduje się lista niektórych kart grafiki, które wymagają zainstalowania nowszej wersji VESA:

  • STB Velocity 3D
  • Diamond Stealth 64
  • Imagine Series 128 SE
  • Karty Diamond 2000 lub 3000 (nie wszystkie)
  • Matrox Millenium wraz z kartą dźwiękową Gravis Ultrasound
  • STB Video Rage
  • Tseng ET4000 (w tym przypadku użyj TLIVESA)
  • Oak Tech Model 87 W/Trident 81DAC Chipset
  • STB Lightspeed 128
  • Diamond Stealth 128
  • Diamond 3D Rage
  • Matrox Millenium
  • Hercules Dynamite 128
Plik, który należy uruchomić przed grą (Univbe.exe), możesz pobrać stąd (40 KB).
Jeśli masz kartę Matrox Millenium uruchom: uvconfig.exe /s28 (plik ten powinien być wśród zainstalowanych sterowników).




Klawiszologia

Klawiszologia dla trybu software'owego:
F1 - zmiana rozdzielczości,
F2 - zmniejszenie okienka gry,
F3 - zwiększenie okienka gry,
F4 - korekcja perspektywy,

Dodatkowo dla akceleratorów:
F2 - wyświetlanie FPS,
F3 - anti-aliasing,
F4 - mipmapping,




Specyfikacja

1. Katalogi na płytce CD:
/DATA - katalog zawiera pliki z rozszerzeniem .PHD. W plikach tych są dane, które zawierają m.in. strukturę levelu, model Lary, modele przeciwników, dźwięki, tekstury.
Pliki Cut1.phd, Cut2.phd, Cut3.phd, Cut4.phd zawierają tzw. cutscenki, czyli filmiki zrobione z użyciem struktury levelu wraz z przygotowaną animacją bohaterów i odpowiednimi ustawieniami kamery. Filmiki te korzystają z samego engine'u gry.
W katalogu tym są jeszcze pliki z rozszerzeniem .PCX. Są to najzwyklejsze obrazki, które możemy wyedytować w dowolnym programie graficznym.
Plik Title.phd zawiera dane, które widać w menu początkowym (paszport, zdjęcie z Polaroidu itp.).
/FMV - wszystkie pliki z rozszerzeniem .RPL to filmiki, które są wyrenderowane za pomocą 3D Studio Max.

2. Pierwszą część Tomb Raider'a napisano w języku C++ WATCOM'a. Dokładną specyfikację budowy levelu znajdziesz w tym pliku (niestety tylko w j. angielskim).
Każdy level składa się z wielu pokoi. Zwykle takim pokojem jest jedno pomieszczenie, lub jego część. Kilka pokoi łączy się i w ten sposób powstaje cały level. Pokojem może być również tunel łączący dwa różne pomieszczenia.
Do gotowego levelu można dodawać różne obiekty 3D (kule, kolce, pułapki itp.).
Gdy Lara znajduje się przy wodzie, widoczna jest falująca głębia wodna (otoczenie podwodne faluje), oraz są widoczne efekty falowania światła, co daje złudzenie, że jest tam woda. Jednak, gdy Lara wskoczy do wody to falujące światła pozostają, ale otoczenie nie faluje już (teraz falującym otoczeniem jest powierzchnia).




Tabelki leveli

Poniższe tabelki zawierają spis wszystkich plików z danymi zawierającymi budowę levelu. Wystarczy tylko znać nazwę levelu, który chcesz zmodyfikować (lub później edytować) i zajrzeć do tabelki, aby się dowiedzieć, jaka jest nazwa pliku.

TOMB RAIDER
Nazwa Levelu Nazwa Pliku
Lara's Home Gym.phd
Caves Level1.phd
City of Vilcabamba Level2.phd
Lost Valley Level3a.phd
Tomb of Qualopec Level3b.phd
St. Francis' Folly Level4.phd
Colosseum Level5.phd
Palace Midas Level6.phd
The Cistern Level7a.phd
Tomb of Tihocan Level7b.phd
City of Khamoon Level8a.phd
Obelisk of Khamoon Level8b.phd
Sanctuary of the Scion Level8c.phd
Natla's Mines Level10a.phd
Atlantis Level10b.phd
The Great Pyramid Level10c.phd


TOMB RAIDER
Unfinished Business
Nazwa Levelu Nazwa Pliku
Return to Egypt Egypt.tub
Temple of the Cat Cat.tub
Atlantean Stronghold End.tub
The Hive End2.tub
 
Copyright © by TOMB RAIDER PL. All rights reserved.