Aktualizacje
Pomoc

Tomb Raider
Tomb Raider II
Tomb Raider III
Tomb Raider - TLR
Tomb Raider - C

Dodatki
Room Editor
Edycja Leveli
Dziwne Screeny

Tomb Architekt
Nowości TR PL
Lekcja 4





Zaawansowane aktywacje

Jak zapewne pamiętacie, podczas poprzednich części tego kursu była mowa o aktywacji wrogów, wstawianiu przełączników oraz slotów na klucze. Do tych czynności używaliśmy opcji TRIGGER, SWITCH i SLOT. Teraz pora omówić pozostałe funkcje w menu, gdzie wybieraliśmy powyższe opcje:
TRIGGER - aktywacja następuje po przejściu przez pole Lary, gdzie jest ona wstawiona,
SWITCH - aktywacja wstawiana na polu z przełącznikiem, jego przełączenie powoduje aktywację,
KEY - aktywacja wstawiana na polu ze slotem na klucz, po włożeniu danego klucza aktywacja uaktywnia się,
PICKUP - aktywacja wstawiana na polu z przedmiotem (apteczka, naboje, broń, itp.), która zostaje uruchomiona po jego podniesieniu,
HEAVY - to samo co TRIGGER z tą różnicą, że przez dane pole musi przejść przeciwnik (wróg, kamera, itp.), aby aktywacja nastąpiła,
ANTITRIGGER - przeciwieństwo do TRIGGER, czyli w wypadku gdzie TRIGGER otwiera drzwi, ANTITRIGGER je zamyka,
HEAVYSWITCH - to samo co SWITCH z tą różnicą, że dany przełącznik musi zostać przełączony przez wroga,
HEAVYATNTITRIGGER - tu już chyba łatwo się domyśleć, jest to ANTITRIGGER aktywowany jedynie przez przeciwnika,
MONKEY - to samo co TRIGGER, ale wstawiane na polu z drabiną zamieszczoną na suficie.




Kamery

Kamery w Room Editor służą do ustawienia widoku z punktu, gdzie takowa się znajduje, do aktualnej pozycji Lary. Przejdźmy do części praktycznej. Aby wstawić kamerę, z menu EFFECT wybieramy CAMERA i umieszczamy w pokoju. Przesuwamy ją i podnosimy jak zwyczajny obiekt. Jej aktywizacja następuje po danej czynności, czyli przejście przez dane pole, przełączenie dźwigni, itd. Jednak przy kamerze pojawia się nowe zagadnienie, mianowicie właściwości obiektu. Zaznaczmy kamerę i naciskamy klawisz o. Zobaczymy menu ustawień kamery:
- seq - numer sekwencji, do której należy kamera (zalecana wartość - 0),
- num - numer kamery w danej sekwencji (zalecana wartość - 0),
- timer - liczba sekund działania kamery,
- speed - prędkość (zalecana wartość - 0),
- roll - kąt nachylenia kamery.
Oprócz tych wartości występują poniżej przyciski z cyframi i wciśnięcie danego przycisku powoduje:
- 9 - nie można przerwać działania kamery klawiszem Ins podczas gry,
- 10 - Lara podczas działania kamery nie może się ruszyć.
Reszta tych przycisków jest używana jedynie przy kamerach animowanych.



Podsumowanie

Ta część kursu jest dość krótka z uwagi na to, że są to dość trudne zagadnienia, radzę dobrze opanować je, gdyż już następnym razem będziemy wstawiać kamery animowane i całe ich sekwencje. Pokażę też jak zrobić proste elementy, które poprawiają znacznie „urodę” levelu.
 
Copyright © by TOMB RAIDER PL. All rights reserved.