Recenzja
Fabuła
Techniczne
Levele
Bronie
Wrogowie
Walkthrough (solucja)
Screenshoty
Przed premierą
Tłumaczenie tekstów z TR5
Wszystkie sekrety
Klawiszologia
FAQ
Kup grę w sklepie
Room Editor





Pies (doberman)
Spotkamy go już na pierwszym poziomie. Swym wyglądem i zachowaniem bardzo przypomina analogicznego stwora z Tomb Raider II. Zagrożenia dużego nie stanowi i może być traktowany jako cel ćwiczebny.



Lew
Wygląda na znacznie gróźniejszego niż jest w rzeczywistości. Owszem, zadaje więcej obrażeń i jest bardziej wytrzymały od psa (to chyba logiczne), ale zwykłe pistolety szybko odeślą go w zapomnienie.



Gladiator
Co robi gladiotor we współczesnym Rzymie? Zapewne jakiś amator historii czy walki na broń białą. W każdym razie pomimo tego, że jest człowiekiem, nie należy spodziewać się kłopotów. Owszem, bezpośrednia walka w starciu daje mu przewagę, ale od czego jest dystans i celne oko Lary?



Magiczna głowa centuriona
W całej grze spotkamy jeden egzemplarz tej machiny. Uzbrojona jest ona w emitery silnej wiązki energetycznej. Normalna walka nie da Larze szans. Trzeba uciec się do fortelu i celować w oczy. W tym wypadku wystarczą dwa celne strzały. Uwaga na jego ataki!



Kamienny strażnik
Wygląda bardzo gróźnie, ale czy tak jest w istocie? Jego wielki miecz zabiera dużo energii, a w dodatku posiada zdolność koncentracji i emitowania fal uderzeniowych (też bardzo bolesne). Jego wadą jest powolna prędkość. Wystarczy więc trzymać się od niego z daleka i bez ustanku atakować choćby z pistoletów.



Smocze głowy
Diabelne trio smoczych głów strzegących dostępu do starożytnej świątyni. Są bardzo wytrzymałe i bez przerwy atakują kulami ogniowymi. Właściwię jedyną motodą na ich pokonanie jest ciągłe strzelanie połączone ze sprawnymi unikami. Trzeba być przy tym cierpliwym.



Larson i Pierre
Duet nieudaczników starających się przeszkadzać Larze w zdobyciu artefaktu. Tych dwóch panów znamy już z TR1. Ponieważ epizod w Rzymie rozgrywa się jeszcze przed TR1, to wiemy przynajmniej, że obaj muszą przeżyć. Będą bohaterami kilku śmiesznych scenek, ale sami będziemy musieli walczyć jedynie z Larsonem (a i tak chodzi tylko o krótką wymianę strzałów).



Nietoperze
W przeciwieństwie do poprzednich części, tutaj nietoperze pełnią analogiczną rolę do szarańczy z TR4. Stadko nietoperzy pojawią się niemal znikąd po czym nęka Larę i po jakimś czasie się rozlatuje. Nie można z nimi walczyć, pozostaje uciekać.



Rosyjscy strażnicy
Stoją na straży tajemnic wojskowych wielkiej Rosji. Są uzbrojeni zazwyczaj w pistolety. Wymuszają natychmiastowy atak i nie ma w ich przypadku wielkiej korzyści z trzymania dystansu. Są jednak relatywnie mało wytrzymali, więc nie należy zaliczać ich do specjalnie groźnych celów.



Technik
Takiego pana można spotkać w Rosji. Nie stanowi o jednak celu, z którym będziemy musieli sami walczyć. Warto jednak wspomnieć o jego obecności.



Pies strażniczy
Specjalnie szkolony przez Rosjan pies do pilnowania terenów baz wojskowych. Jest nieco sielniejszy od dobermanów, jednak w sumie nie są to różnice kolosalne, więc generalnie jest to słaby przeciwnik.



Snajper
Snajper zazwyczaj znajduje sobie dogodne miejsce na stanowisko strzeleckie i odtąd atakuje każdy cel, który znajdzie się w jego zasięgu. Aby go pokonać trzeba użyć broni z celownikiem optycznym. Warto zastrzelić go szybko gdyż zbyt długi pobyt pod jego ostrzałem może skończyć się tragicznie.



Marynarz
Członkowie załogi rosyjskich okrętów. Są zazwyczaj uzbrojeni w broń palną i pełnią analogiczną rolę do strażników. Nie są przesadnie wytrzymali, ale i do najsłabszych nie należą.



Kucharz
Szef kuchni na rosyjskiej łodzi podwodnej. Gdy Lara się z nim spotka, będzie musiała go ogłuszyć ze względu na brak broni. Jeśli to się uda, to już będziemy mieli kucharza z głowy. Jeśli nie, to może być ciężko.



Szef mafijny
Nie tyle przeciwnik, co postać będąca jednym z głównych złych w fabule (chodzi o Rosję). Koniecznie chce zdobyć Włócznię Przeznaczenia, jednak to doprowadzi go ostatecznie do nieciekawego końca.



Rosyjski Admirał
Podobnie jak szef mafijny, admirał także jest postacią występującą jedynie we wstawkach nieinteraktywnych. Ten kapitan rosyjskiego okrętu początkowo będzie wrogiem Lary, jednak ostatecznie pomoże jej w ucieczce z tonącej jednostki.



Batyskaf
Jest to właściwie pojazd sterowany przez człowieka. Został uzbrojony w groźne torpedy. Nie można z nim walczyć ze względu na brak jakiejkolwiek broni. Sam batyskaf jest mało mobilny, ale jego torpedy mają nawet zdolność do samonaprowadzania na cel, więc lepiej unikać przebywanie w jego sąsiedztwie.



Mini-shambler'y :)
Małe i niezwykle zajadłe stworki. Mają drapieżną naturę i ochoczo rzucają się na Larę. Można im sprawnie umykać gdyż pomimo, że umieją szybko biegać, niezbyt mądrze to wykorzystują. Warto odnotować, że panicznie boją się ognia. Wystarczy zwykła pochodnia.



Szkielet
W odróżnieniu od TR4, tutaj szkielety nie są mobilne. Są za to niezwykle silne i atakują wielkimi mieczami. Posiadają ponadto zdolność dematerializacji i ujawniają się dopiero wtedy, gdy Lara do nich podejdzie. Nie można z nimi walczyć, trzeba sprawnie unikać.



Tajemnicza zjawa
To nie jest przeciwnik. Właściwie nie wiadomo czego chce, ale wyraźnie stara się w pewnych momentach podpowiadać Larze co trzeba dalej zrobić. Wygląda nieciekawie, ale trzeba zaliczyć go do tych dobrych.



Czerwony demon
Jednego takiego spotkamy w Irlandii. Czerwony demon to istota wodna i dlatego świetnie pływa. Strzeże podwodnego wejścia do młynu. Warto wiedzieć, że bardzo ceni sobie pewną monetę. Także i z nim nie można bezpośrednio walczyć. Pozostaje fortel.



Mroczny jeździec
Główny sprawca zamieszania na wyspie w Irlandii. Nie trzeba się będzie z nim mierzyć bezpośrednio, gdyż wszystkie zajścia będziemy obserwować na nieinteraktywnych scenkach. Upior ma jeden problem. Nie może stykać się z wodą.



Strażnik z ochrony
Ci panowie strzegą pomieszczeń budynków VCIndustries. Uzbrojeni są w lekką broń palną. Jak jednak na ochroniaży przystało, czasami zajmują się pracą, a czasami zupełnie czym innym. Nie są generalnie trudnymi przeciwnikami.



Strażnik w kombinezonie
Ci strażnicy posiadają ciężki pancerz oraz groźną broń - railgun'a. Ciężko zrobić im krzywdę chyba, że z broni z celownikiem będziemy strzelać w głowę. Zwykle trzeba się spieszyć, bo strzały z railgun'a zabierają dużo energii.



Inżynierowie
Pracownicy naukowi w laboratoriach VCIndustries. Nie są uzbrojeni i nie stanowią zagrożenia. Mogą jednak czasem alarmować strażników więc warto unikać ich wzroku.



Cyborg
Silny i niebezpieczny przeciwnik. Jest bardzo wytrzymały i właściwie w pewnych warunkach niezniszczalny. Przypomina trochę terminatora gdyż na metalowy szkielet nałożono sztuczną skórę. Lepiej z nim nie zadzierać.



Żołnierz
Uzbrojony w broń strzelającą krótkimi seriami. W zasadzie nie stanowi znacznie większego zagrożenia niż strażnicy w Rosji, ale to może dlatego, że Lara dysponuje przeciw niemu znacznie lepszą bronią.



Żołnierz 2
Uzbrojony w broń strzelającą krótkimi seriami. W zasadzie nie stanowi znacznie większego zagrożenia niż strażnicy w Rosji, ale to może dlatego, że Lara dysponuje przeciw niemu znacznie lepszą bronią.



Brygada antyterrorystyczna
Podobnie jak powyżej. Członek brygady nie różni się zbytnio od żołnierza. Być może wygląda bardziej efektownie i potrafi mieć "niezłe wejścia", ale na tym kończą się zalety. Kilka krótkich serii z HK szybko go unicestwią. Szkoda więcej fatygi.



Helikopter
W tym wypadku nie mamy argumentów. Helikopter jest dobrze uzbrojony i nie ma co podejmować z nim walki. Trzeba jedynie czym prędzej uciekać przed jego ostrzałem. Kilka takich momentów będzie nieuniknionych i w tym wypadku szybkie nogi będą najlepszą bronią.



Von Croy
Von Croy tutaj ponownie gra rolę naszego przeciwnika. Jest szefem VCIndustries i to właśnie jemu Lara chce ukraść Iris. Von Croy nie spotyka się z Larą. Pozostaje w swoich biurach z nadzieją, że strażnikom uda się ją pokonać. Znowu się przeliczy.





GFX by Chris45 - TOMB RAIDER PL
 stat4u